"Mogen organisaties na de inwerkingtreding van de AVG per 25 mei 2018 nog wel testen met echte klantgegevens?"
Algemene Verordening Gegevensbescherming
Teun de Heer heeft over het momenteel zeer relevante onderwerp van zijn presentatie tijdens onze Bijtank-sessie ook een blog geschreven. Waarin hij zich afvraagt of organisaties na de inwerkingtreding van de AVG per 25 mei 2018 nog wel mogen testen met echte klantgegevens.
“Als binnen een organisatie persoonsgegevens worden verwerkt, moet vooraf worden vastgelegd voor welk doel deze verwerking plaatsvindt en op basis van welke grondslag. Grondslag en doel worden voornamelijk geformuleerd met het oog op de primaire bedrijfsprocessen. Een bank voert betalingen uit en verstrekt leningen. De wet biedt banken een grondslag voor de verwerking (van persoonsgegevens) die nodig is om deze taken te kunnen uitvoeren. Wil dat nu zeggen dat de verwerking ten behoeve van alle ondersteunende processen automatisch ook rechtmatig is?
Dat is niet het geval. Het feit dat een verkooporganisatie persoonsgegevens mag verwerken om facturen te kunnen verzenden, rechtvaardigt nog niet dat deze organisatie dezelfde persoonsgegevens verwerkt bij het testen zijn CRM software. Het is noodzakelijk dat software wordt getest, maar als in het kader daarvan persoonsgegevens worden verwerkt is een zelfstandige grondslag en motivering nodig.
Als we op zoek gaan naar een verwerkingsgrond hebben we tot 25 mei 2018 nog te maken met de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Na deze datum treden de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. In het kader van testwerkzaamheden wordt de (veronderstelde) rechtmatigheid van de verwerking vaak gebaseerd op de verwantschap tussen het beoogde doel (testen) en het doel waarvoor de gegevens oorspronkelijk zijn verkregen. De formulering van de AVG wijkt op dit punt echter iets af van de huidige WBP. Bij het vaststellen van de grondslag voor de verwerking is het belangrijk om daar aandacht aan te besteden.
Voor alle duidelijkheid: bovenstaande heeft niet als strekking dat er altijd een grond kan worden gevonden voor het testen met klant- en relatiegegevens. De AVG legt de lat behoorlijk hoog. De verwerkingsverantwoordelijke heeft de verplichting om aan te tonen dat de verwerking zoveel mogelijk wordt beperkt (privacy by design, privacy by default). In die gevallen waarin de verantwoordelijke meent geen alternatieven te hebben voor het gebruik van productiedata bij het testen, zal hij moeten kunnen aantonen dat de verwerking is getoetst aan de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit.”
Meer weten? Klik dan hier om de hele blog van IT-jurist Teun de Heer te lezen.
What’s next?
De volgende Bijtanken bij Bartosz organiseren we op 28 september en staat in het teken van Visual Thinking. Tijdens deze avond staan we stil bij een belangrijk ingrediënt uit de Bartosz visie rond Quality Infected Teams. Deze visie beschrijft de aanpak die leidt tot het opleveren van software met waarde. Een belangrijk ingrediënt van een Quality Infected Team is de Whole Team Approach. Kwaliteit is niet de verantwoordelijkheid van de tester alleen. Het hele team zorgt dat het leveren van de juiste kwaliteit stevig is verankerd in het hele voortbrengingsproces. Wij zien de tester als change agent voor Quality Infected Teams. De vraag is hoe je het hele team hierin mee krijgt? Er zijn tools die de tester helpen effectief te zijn in deze missie. Tijdens de volgende Bijtank-sessie laten we de deelnemers een voorbeeld laten zien… neem je schetsboek mee! Aanmelden kan door een mail te sturen naar annejan.willems@bartosz.nl