Vergeer Holland
Vergeer Holland is één van de grootste, innovatieve kaasverwerkers ter wereld. De 85.000.000 kilogram kaas per jaar – verpakt in stukken, plakken, rasp of hele kazen – wordt geleverd van Reeuwijk tot Shanghai. In november 2020 opende Vergeer hun duurzame fabriek ‘Next Generation’ met een totale vloeroppervlakte van ± 25.000 m2 en een state-of-the-art productielijn. Een volautomatisch productieproces, voorzien van de meest moderne technieken. Inmiddels zijn de eerste drie productielijnen operationeel en de rijpingsactiviteiten opgestart. Alles wordt zoveel mogelijk automatisch en systeem gestuurd en dit vraagt om veel testwerkzaamheden. Wat het testen complex maakt, is dat de systemen die worden gebruikt vrij uniek zijn en specifiek voor Vergeer Holland ontwikkeld. Daarnaast zijn er verschillende partijen en systemen waarmee gewerkt wordt. Zo zijn er bijvoorbeeld vier partijen voor snijlijn L2110, namelijk: magazijn, ontlaadrobot, verpakkingsmachine en palletstapelaar. En voor bijvoorbeeld het ketentesten worden er drie verschillende systemen aan elkaar gekoppeld, namelijk: WMS (Warehouse Managemet Systeem; voorraad, artikelbeheer), M&L (Manufacturing & Logistics; Aansturing van de productielijnen) en VLC (Viscon Logistics Control; besturing van het geautomatiseerde magazijn, in-en uitvoer producten).
Binnen Vergeer is ervoor gekozen om het testen van de machines in productie doen. Denk aan het testen van scanners, bufferbanen, de ontlaadmachine, de inpak- en stapelmachine en de ombox- en behandelmachine. Testen gebeurt deels handmatig, maar het doel is om alle testen te automatiseren. Het testteam is hier volop mee bezig en automatiseert de testen in Robot Framework. Sinds kort wordt er gewerkt in sprints van twee weken en gebeurt de vastlegging op een digitaal board met één grote backlog. De teams nemen afscheid van WaAgile werken (combinatie van waterval en agile) en bereiden zich voor op volledig agile werken. Hiervoor moeten unittesten worden ingericht, testautomatisering moet volledig worden ingericht in de OTAP straat en de build pipeline en release pipeline moeten verder worden uitgebreid.
Medux
Medux vergroot de bewegings- vrijheid, zelfstandigheid én het plezier van mensen met een bewegingsbeperking. Door het leveren van hoogwaardige hulpmiddelen en diensten aan zorginstellingen en eindgebruikers. Door de snel veranderende digitale wereld hebben de gebruikers van Medux – als ook hun familie – behoefte aan 24/7 omni-channel service. Hierdoor verkent Medux momenteel de mogelijkheden op het gebied van Cloud (SaaS, PaaS), IoT, robotisering, AR en AI. Door de vergrijzing, meer chronisch zieken en een tekort aan zorgpersoneel, staat Medux voor een enorme uitdaging. Namelijk een verdubbeling van hun volume de komende 20 jaar. Dat lijkt ver weg, maar Medux heeft een ambitie met urgentie. Want er worden nú al verplichtingen aangegeven voor 2030 en er worden nú al middelen ingekocht die tot 2032 en verder meegaan. Een (digitale) transformatie is dus noodzakelijk.
Een aantal belangrijke IT-uitdagingen in de komende periode (2022-2025) zijn: rationalisatie van applicaties op basis van doelarchitectuur, verder doorzetten van datagedreven werken, ontwikkeling van een omni-channel customer journey, het wendbaar en schaalbaar implementeren van een track & trace in combinatie met IoT en een full-service IT dienstverlening. Om dit te kunnen realiseren heeft Medux de afgelopen twee jaar de afdeling IT verdubbeld in fte en de werkwijze veranderd van Scrum naar Scaled Agile (SAFE). In 2020 bestond de testcompetentie uit 2 fte. Inmiddels is deze uitgebreid naar 15 fte, mede door de ondersteuning vanuit Bartosz. De afgelopen twee jaar is er een testgilde opgezet (KISS) en zijn er regressietesten ontwikkeld voor de kernapplicaties (ERP & Operatie). De testgilde wordt continu uitgedaagd om te blijven innoveren binnen Medux. Nieuwe initiatieven worden aangemoedigd en er is alle ruimte om dat intern uit te proberen. De belangrijkste testuitdagingen voor Medux in de komende jaren, zijn: het borgen van de testkennis naar interne medewerkers, het opzetten van Usability testen, testrapportages ontwikkelen voor auditors, het verbreden van de testautomatisering zodat ieder team hier op de juiste wijze in ondersteund wordt, het afstemmen van de testaanpak en dekking in samenwerking met zowel de SaaS als PaaS leveranciers en blijven innoveren op vraagstukken als IoT en welke testaanpak hier het beste bijpast.
Bijtanken bij Bartosz
Bartosz organiseert drie keer per jaar het kennisevent Bijtaken bij Bartosz. Tijdens deze interactieve sessies verdiepen wij ons met klanten en relaties in een actueel onderwerp uit het testvak. Dat doen we in de vorm van een workshop, presentatie, demonstratie of welke vorm dan ook, wat past bij het onderwerp. Wij vinden het belangrijk om ontwikkelingen die we zien in het vakgebied te delen. Om op die manier ons vakgebied te blijven innoveren. De Bijtanken bij Bartosz organiseren wij voor klanten, relaties en iedereen met interesse in ons vakgebied of het specifieke onderwerp dat we tijdens de Bijtank-sessie behandelen. Dus heb je zin om inhoudelijk bij te tanken? Vragen te stellen? Te discussiëren? Of gewoon te luisteren en meer te leren over onze kennis van en kijk op testen? Dan zijn onze Bijtank-sessies echt iets voor jou!
What’s next?
In september staat ons volgende Bijtank-event op het programma: ‘Ontdek de (known) unknowns: exploratory testing’. Exploratory testing is een testtechniek met als uitgangspunt dat het leren, ontwerpen en uitvoeren van testen zoveel mogelijk gelijktijdig plaatsvindt. Een manier van testen die de persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid van de tester benadrukt bij het voortdurend optimaliseren van de kwaliteit van zijn/haar werk. Vaardigheden zoals domeinkennis, testkennis, creativiteit en logisch denkvermogen spelen hierbij een essentiële rol. In deze Bijtanksessie zetten we uiteen wat exploratory testing betekent vanuit onze Quality Infected Teams gedachtengoed. We zoomen in op de vaardigheden en kennis die de tester hiervoor in huis moet hebben en koppelen dit aan onze ervaringen uit de praktijk.
‘The Testautomation Roadmap’ is het onderwerp van de Bijtanken bij Bartosz in januari 2023. Testautomatisering kan veel waarde leveren en tijd besparen. Tegelijkertijd is het vaak moeilijk om de juiste aanpak te vinden voor jouw specifieke situatie: Hoe start je met testautomatisering? Hoe til je testautomatisering in jouw team naar een hoger niveau? Hoe pas je testautomatisering toe in de hele organisatie? In welke situatie jij ook zit, wij helpen je om de volgende testautomatisering-stap te maken. Dit doen we met tips en tricks op technisch én menselijk vlak.
Wil jij je alvast aanmelden voor één van deze twee sessie (of voor allebei)? Stuur dan een mail naar info@bartosz.nl en we zetten jou en je eventuele relaties op de deelnemerslijst.