AI in de praktijk
Robots die de wereld overnemen… Dat klinkt misschien als de verre toekomst, maar niets is minder waar! Inmiddels is dit al werkelijkheid. De technologische ontwikkelingen gaan snel en artificiële intelligentie speelt daarbij een grote rol. Het is niet voor niets dat grote bedrijven als Microsoft, Facebook en Google hier veel geld in investeren. Kunstmatige intelligentie heeft een enorme impact op het bedrijfsleven. We weten dat AI al wordt gebruikt in auto’s in de vorm van objectherkenning en computer vision. Maar ook de iPhone is uitgerust met gezichtsherkenning (iPhone X) en spraakherkenning. En wat dacht je van klantenservices die gebruik maken van chatbots. Zo geven organisaties als Netflix, Amazon en Spotify aanbevelingen via AI. Verder zijn er organisaties die werken met een zogenaamd kandidatenwerfsysteem waarbij kunstmatige intelligentie gebruikt wordt om uit de pool van kandidaten die het bedrijf al verzameld heeft de kandidaten te selecteren die aan de eisen voldoen. En onlangs verscheen een artikel op Computable over internetgigant Alibaba die artificiële intelligentie heeft ontwikkeld die betere scores haalt in begrijpend lezen dan mensen.
AI en testen
De testconsultants van Bartosz komen AI toepassingen misschien nog niet direct bij de klant tegen, maar de organisaties waar Bartosz voor werkt gebruiken wel steeds vaker systemen die op basis van data voorspellingen doen zoals klantengedrag. Als ik naar de klant kijk waar ikzelf momenteel werk, dan zie ik dat er systemen ontwikkeld worden die het energieverbruik van mensen steeds beter kunnen inschatten op basis van onder andere weerinformatie. De vraag naar testers met kennis van testen van AI systemen wordt in de toekomst zeker actueel. Maar voor mij persoonlijk zijn er op het gebied van AI en testen nog veel vragen die antwoord behoeven.
Welke vormen van AI zijn er en hoe worden deze in de praktijk toegepast? Welke kennis moet je hebben van AI (deelgebieden) om er mee aan de slag te kunnen als tester? Wat doe je als de antwoorden van het systeem niet meer iedere keer hetzelfde zijn aangezien het heeft bijgeleerd? Met andere woorden, hoe zorg je ervoor dat jouw testen ook toepasbaar zijn op ‘onbetrouwbare’ zelfdenkende machines? Hoe kun je zelf AI inzetten om je systeem uitgebreid te testen? Heb je in de nabije toekomst nog wel menselijke testers nodig, of hebben we straks geen werk meer?
"Kunstmatige intelligentie heeft een enorme impact op het bedrijfsleven"
Op onderzoek uit!
Samen met een aantal collega’s bij Bartosz willen we graag meer weten over AI en wat de impact hiervan is op ons werk. Met een enthousiaste groep willen we ontdekken wat AI omvat en zien of we bovenstaande, en andere vragen samen kunnen beantwoorden. We gaan samen op zoek naar informatie, ideeën in kaart brengen en discussiëren over de toekomst van testen en AI. Een denktank dus! Later dit jaar zullen we onze bevindingen met jullie delen in een (vervolg)blog. En ook willen we deze presenteren tijdens een Bijtanken bij Bartosz avond die gepland staat op dinsdag 25 september.