Als testmanager in een scaled agile omgeving voel ik me vaak genoodzaakt om me te verantwoorden voor mijn rol. Heb ik als testmanager bestaansrecht in een agile omgeving? Past de traditionele rol van testmanager nog wel in de moderne testwereld? Eén ding weet ik zeker: er is meer dan genoeg werk voor mij. Ik ben als testmanager hartstikke nodig in de scaled agile omgeving waar ik momenteel werk. En dat geldt ook voor mijn collega-testmanagers. Maar waarom botsen de term ‘testmanager’ en ‘agile’ dan? Tijdens mijn presentatie op het TestNet voorjaarsevenement en in deze blog deel ik mijn gedachten hierover. Lees je mee?
Testmanager of projectmanager
Bestaat een testmanager anno 2022 nog wel? Of is het alleen de titel die we overeind houden terwijl de rol er allang niet meer is? Laat ik beginnen met een omschrijving van de rol en werkzaamheden. Een traditionele testmanager maakt vooral plannen en planningen en zit veel in meetings met IT-projectmanagers die weinig begrijpen van testen. De bedoeling is dat een testmanager hoog-over weet hoe het werkt en aan de omgeving uitlegt wat het doel van een testproces eigenlijk is. En die verantwoordelijkheid moeten we niet onderschatten. Ik blijf me verbazen over hoeveel ik nog aan IT-managers moet uitleggen wat testen is. Zelfs aan mijn peers die al 10 jaar in de IT werkzaam zijn. Of je nu wilt of niet, dit onderdeel is onlosmakelijk verbonden aan de rol van testmanager. Wat we hierbij soms vergeten, is dat de testmanager ook een grote rol heeft in uitleggen wat de kwaliteit van een product is. Wat is de impact? En, wat is er nodig om die kwaliteit te verhogen? Veel testmanagers doen (óf staan bekend om het doen van) alleen maar projectmanagement taken. Maar dat is niet waarvoor je bent aangenomen. Ik zie bij veel collega testmanagers om mij heen, dat zij in de waan van de dag die connectie naar kwaliteit verliezen. Een testmanager hoort het luidst te vertellen aan iedereen om hem of haar heen wat de kwaliteit van het product is.
Herdefiniëring van de testmanager-rol
Als ik kijk naar mijn taken en verantwoordelijkheden als testmanager, komt daar meer bij kijken dan wat ik hierboven omschreven heb. Zo sta ik in mijn huidige opdracht dagelijks in contact met ongeveer 20 scrum teams. Ik probeer hen te laten communiceren over wat ze samen al zouden moeten testen, voordat we de ketenrisico’s pas in de end-to-end test doen. Een verantwoordelijkheid die echt bij de testmanager ligt, júist in een agile omgeving. Ik zie dat daarmee de rol van testmanager zeker hoort bij agile werken, maar misschien niet meer testmanager heet. Zouden we het niet beter een testcoach kunnen noemen? Of test facilitator? Of zijn we gewoon test coördinatoren die meer betaald krijgen? Stof tot nadenken!
Doen alsof we agile zijn
Naast dat ik de functietitel van testmanager kritisch tegen het licht houd, zet ik ook mijn vraagtekens bij de term agile werken. Want hoeveel organisaties werken nu daadwerkelijk volgens de agile- en scrum principes? In mijn huidige opdracht werk ik in een scaled agile omgeving, tenminste dat is wat we beweren. En het lijkt vanaf een afstandje ook best wel agile met onder andere een tribe, squads, IT-chapter en guilds. Alleen waar het echt om draait in agile – namelijk kort cyclisch releasen – gebeurt niet. We werken toe naar grote big bang livegangen, wat dus helemaal niet zo agile is. Logisch, want bij een grote bank kun je niet zomaar een applicatie live zetten in een bestaand landschap. Dus dat we (nu) niet kort cyclisch werken voor die eerste grote stap naar livegang voor een business unit, is heel begrijpelijk. Maar waarom blijven we het dan toch krampachtig agile noemen? Terwijl het dat gewoon echt niet is. In mijn carrière als software tester sinds 2009 heb ik alleen maar bij organisaties gewerkt die beweren agile te zijn. En geloof me, slechts eentje daarvan was ook daadwerkelijk 100% agile.