Culture shift: hoe kun jij als testconsultant het verschil maken?
Het laatste half jaar is er steeds meer aandacht voor de mentale gezondheid van Nederlanders. Maar liefst 18% van werkend Nederland zit thuis met burn-out klachten. Dat zijn 1,3 miljoen Nederlanders! Dit wordt veroorzaakt door onder andere een te hoge werkdruk, een te grote emotionele belasting, een verstoorde balans tussen werk en privé en een veranderende manier van werken binnen organisaties. Een belangrijke trend in 2023 is dan ook bewust zijn van de cultuur binnen een organisatie en aandacht besteden aan het positief beïnvloeden daarvan, oftewel het realiseren van een culture shift. Een cultuur shift houdt in dat binnen een team of organisatie door invloeden van buitenaf de omgangsregels en manier van samenwerken veranderen. Neem als voorbeeld corona. Maar ook de implementatie van agile werken kan een culture shift veroorzaken: van de een op de andere dag wordt er van medewerkers verwacht op een andere manier te werken.
Je vraagt je misschien af wat dit met software testen te maken heeft? We zien dat de software tester zelf ook een cultuurverandering heeft doorgemaakt. Van het alleen maar maken en uitvoeren van testgevallen, naar een quality engineer die meedenkt aan de oplossing nog voordat er gebouwd wordt. En verder kijkt dan alleen naar de kwaliteit van software. Daarnaast is de testconsultant van oudsher de persoon die met alle afdelingen, rollen en functies communiceert. De ideale (externe) medewerker dus om te overzien of alle neuzen dezelfde kant op wijzen én in staat om dit bij te sturen. Dit sluit aan bij de Whole Team Approach. Als testconsultant ben je in staat om invloed uit te oefenen op de werkomgeving en de samenwerking, normen en waarden en kwaliteit van het team. Want uiteindelijk kan alleen een sterk team een culture shift teweeg te brengen.
Benut generatiediversiteit op de werkvloer
We bevinden ons met maar liefst vijf generaties op de werkvloer! Babyboomers (1940-1955, slechts 2%), Generatie X (1955-1970, gemiddeld 28%), Pragmaten (1970 – 1985, gemiddeld 32%), Generatie Y (1985-2000, gemiddeld 33%) en Generatie Z (2000-2015, een groeiend 5%). De verschillende generaties hebben specifieke kwaliteiten, drijfveren en een eigen visie op werk. De oudere generatie is resultaatgericht, heeft doorzettingsvermogen en veel geduld, is gewend aan hiërarchie en heeft een hoge mate van loyaliteit. De jonge garde denkt meer in een flexibel carrièrepad en vrijheid, vindt duurzaamheid en inclusiviteit belangrijke thema’s, bovendien staan persoonlijke ontwikkeling en impact hoog in het vaandel. Profit & power versus purpose & pleasure. Het merendeel van de beroepsbevolking geeft aan te willen werken in een team met meerdere generaties. Maar hoe dan? Een generatiekloof is niet altijd makkelijk en brengt strubbelingen met zich mee. 60% van de medewerkers geeft aan last te hebben van generatieconflicten op het werk. Als organisatie, professional of manager is het daarom allereerst waardevol om kennis te hebben van de verschillende generaties. Door meer kennis ontstaat er meer begrip. Andere concrete tips elkaar te versterken op de werkvloer en meer de verbinding aan te gaan, zijn onder andere: durf te veranderen en nieuw gedrag te vertonen, ondersteun elke generatie in hun specifieke fase en bijbehorende behoeftes en uitdagingen, stimuleer interactie tussen de generaties en faciliteer het open gesprek en benut de cultuurvernieuwers om als organisatie te blijven vernieuwen.
Want, zoals de presentatie werd afgesloten: “De kennis, invloed en ervaring van oud samen met de frisse blik, creativiteit en innovatiekracht van jong is de sleutel tot een energieke & future-proof organisatie!” Wil jij meer weten over dit onderwerp of heb je interesse in een in-house presentatie (aanrader!)? Neem dan contact op met Kim Jansen van Generations At Work.