"We geven inzicht in wat al bereikt is, aan welke kwaliteit dat voldoet en wat nog moet gebeuren."
Grip op het proces
Een manier om inzicht te krijgen, is je processen ontleden in behapbare brokken. Of de onderlinge afhankelijkheden in kaart brengen en concreet aan de slag gaan. Met onze aanpak Quality Framed combineren we die twee en gaan we nog een stap verder. Gaan we voor een klant aan de slag dan bouwen we eerst in overleg een overzichtelijk dashboard dat actueel inzicht geeft in relevante bedrijfsoverstijgende ketens of complexe werkprocessen. Inclusief alle onderliggende items. Dit kunnen eisen, werkpakketjes, producten of releases zijn. Het dashboard binnen Quality Framed bouwen we aan de hand van een speciaal hiervoor ontwikkeld drie-lagen model.
Inzicht in woord en geschrift
Weten we welke ketens en werkprocessen het dashboard inzichtelijk gaat maken? Dan kunnen we het gaan vullen. Daarvoor hebben we speciale vragenlijsten, interviews en workshops ontwikkeld. Voordeel hiervan is dat al vooraan in het traject verschillende stakeholders met ons en met elkaar aan tafel zitten. Dat zorgt voor onderling inzicht in en begrip voor elkaars werk. Waarbij de manier van documenteren en registreren binnen Quality Framed mensen dwingt om volledig en accountable te zijn. Naast informatie uit gesprekken halen onze gespecialiseerde consultants ook informatie uit beschikbare documentatie. We identificeren, classificeren en groeperen alle relevante bronnen.
"Quality Framed biedt inzicht in complexe processen of bedrijfsoverstijgende ketens. Zodat problemen opgelost kunnen worden."
Testen, toetsen en verbeteren
Als duidelijk is aan bijvoorbeeld welke eisen voldaan moet worden kunnen we gaan meten. We testen en toetsen om per eis te bepalen wat de actuele status is. Zo geven we inzicht in wat al bereikt is en wat nog moet gebeuren. En kunnen we dus doelgericht gaan (bij)sturen totdat de gewenste kwaliteit is behaald. Indien een eis nog niet bereikt is, waar ligt dat dan aan? Welke belemmeringen of verstoringen zijn er? Wat is de invloed daarvan op het proces? Door te prioriteren zorgen we ervoor dat zaken in volgorde van belangrijkheid worden opgepakt. Per belemmering of verstoring stemmen we af welke maatregelen nodig zijn om deze op te heffen. Wij faciliteren dit (continue) proces en vervullen waar nodig een actieve rol bij het oplossen van de geconstateerde hiaten. Dit kunnen aanpassingen zijn in het (werk)proces, de software, de organisatie of een combinatie hiervan. De aanpassingen gebeuren in iteraties waardoor we snel resultaat boeken. Omdat we wijzigingen in de voortgang continu verwerken, geeft het dashboard altijd een actueel overzicht. Door te blijven monitoren maken we de gemaakte voortgang inzichtelijk. Zo ziet onze klant of hij op schema ligt en wat mogelijke nieuwe knelpunten zijn.
Dashboard voor overzicht
Gaan we aan de slag bij een klant met Quality Framed? Dan doen we dat samen, stap voor stap en volgens een iteratief proces waarin ik in aankomende blogs graag meer vertel:
Stap 1
1.1 Scope bepalen: welk proces nemen we in beschouwing?
1.2 Doelstellingen bepalen: wat willen we bereiken? Wat zijn hiervoor de relevante onderdelen?
Stap 2
2.1 Het dashboard inrichten: wat moeten we hiervoor weten?
2.2 Het dashboard configureren: hoe gaan we het dashboard inrichten?
2.3 Gegevensbehoefte bepalen: welke gegevens (topics en kenmerken) hebben we nodig?
2.4 Relaties inventariseren: welke voorwaarden, afhankelijkheden en business rules zijn van toepassing?
Stap 3
3.1 Stakeholders en bronnen inventariseren: welke partijen zijn betrokken? Wie levert welke informatie?
3.2 Items registreren: welke items met relevante kenmerken en koppelingen moeten worden opgenomen?
3.3 Ontbrekende items ophalen: hoe en waar halen we de resterende items op voor registratie?
3.4 Compleetheid items bevestigen: wie gaat tekenen voor volledigheid en juistheid?
Stap 4
4.1 Meetlat bepalen: waar worden de items getoetst of getest?
4.2 Resultaten verwerken: welke resultaten zijn bekend en kunnen worden verwerkt?
4.3 Dashboard synchroniseren: wat zijn de meest actuele resultaten?
4.4 Dashboard bewaken: waarin resulteert de verwerking van de laatste resultaten?
Stap 5
5.1 Resultaten beoordelen: welke resultaten roepen vragen op en wijken af?
5.2 Afwijkingen analyseren: wat is de oorzaak en ernst van eventuele afwijkingen?
5.3 Afwijkingen prioriteren: welke afwijkingen moeten het eerst worden opgepakt?
5.4 Maatregelen treffen: welke maatregelen moeten worden getroffen om de afwijking op te heffen?