"Onze aanpak Quality Framed is ontstaan vanuit de behoefte bij onze klanten om een einde te maken aan inefficiënte processen, te veel besturingslagen en procesfragmentatie."
Dashboard voor overzicht
Gaan we aan de slag bij een klant met Quality Framed? Dan nemen we eerst de stappen om het dashboard op te zetten, te vullen en te monitoren:
Stap 1: Scope en doelstelling bepalen
Samen met de klant bepalen wij op welke topics we ons gaan richten, wat we willen bereiken en wat hiervoor de relevante items zijn. Lees hier de blog over stap 1.
Stap 2: Inrichten van het dashboard
Stap 2.1: Het dashboard configureren
Het dashboard ontwikkelen is maatwerk en doen we dus altijd in samenspraak met de klant. Welke items wil men inzichtelijk maken? Wat moet er gemonitord worden? Welke items en statussen moeten dus gevisualiseerd worden? En welke informatie is hiervoor nodig?
Stap 2.2: Onderliggende eisen, normen, voorwaarden en afhankelijkheden inventariseren en prioriteren
Nu duidelijk is wat het dashboard inzichtelijk gaat maken, kunnen we het dashboard gaan vullen. Daarvoor hebben we speciale vragenlijsten, templates en aanpakken ontwikkeld. Onze gespecialiseerde consultants halen daarnaast informatie op uit beschikbare documentatie, interviews, workshops en andere bronnen. Zo weten wij alle relevante onderdelen te identificeren, classificeren en groeperen. Omdat wij alle onderdelen van het proces zo vroeg mogelijk in het traject in kaart brengen, zitten we vooraan in het traject al met verschillende stakeholders aan tafel. Dat zorgt voor onderling inzicht in en begrip voor elkaars werk. Daarbij dwingt onze aanpak mensen volledig en accountable te zijn. Lees hier de blog over stap 2.1 en 2.2.
Stap 2.3: Status bepalen
Als duidelijk is aan welke eisen moet worden voldaan kunnen we gaan meten. Door te testen en te toetsen bepalen we de actuele status. Zo geven we inzicht in wat al bereikt is en wat nog moet gebeuren. En kunnen we dus doelgericht gaan (bij)sturen totdat de gewenste kwaliteit en het beoogde resultaat is behaald.
Stap 3: Identificeren van belemmeringen of verstoringen
Indien de gewenste status nog niet bereikt is, waar ligt dat dan aan? Welke belemmeringen of verstoringen zijn er? Wat is de invloed daarvan op het proces? Door te prioriteren kunnen we ervoor zorgen dat zaken in volgorde van belangrijkheid worden opgepakt.
Stap 4: Maatregelen treffen
Per belemmering of verstoring stemmen we af welke maatregelen nodig zijn om deze op te heffen. Bartosz faciliteert dit (continue) proces en vervult waar nodig een actieve rol bij het oplossen van de geconstateerde hiaten. Dit kunnen aanpassingen zijn in het (werk)proces, de software, de organisatie of een combinatie hiervan. De aanpassingen gebeuren in iteraties waardoor we snel resultaat boeken.
Stap 5: Monitoren en bewaken
Wijzigingen in de voortgang verwerken we continu, zodat het dashboard altijd een actueel overzicht geeft. Door te blijven monitoren wordt de gemaakte voortgang inzichtelijk. Zo ziet onze klant of hij op schema ligt en wat mogelijke nieuwe knelpunten zijn. Met op ieder moment een voorspelbaar tussen- of eindresultaat.
Controle over complexe processen
Met Quality Framed bieden wij onze klant een aanpak waarmee zij het beoogde proces zelf goed kunnen monitoren, sturen en bewaken. Dankzij het overzichtelijke dashboard wordt complexiteit gereduceerd en ontstaat er inzicht en overzicht. Hierdoor krijg je als organisatie weer grip op je complexe processen of ketens. En kun je vanuit deze nieuwe situatie gecontroleerd relevante veranderingen doorvoeren. In ons magazine Paarsz (editie 2) vertellen we uitgebreid hoe we Quality Framed toepasten bij de Noord-/Zuidlijn. Benieuwd naar onze aanpak? Ontvang ons magazine Paarsz door onderaan deze pagina je gegevens in te vullen. Of neem contact op met jurgen.van.amerongen@bartosz.nl of martijn.meijer@bartosz.nl.
Deze blog is de eerste van een reeks over Quality Framed. In de volgende blogs wordt dieper op de aanpak ingegaan en in het bijzonder op het drie-lagenmodel. Houd onze website daarvoor
in de gaten!