De verwachting van de klant en eventuele trends in de markt vormen het uitgangspunt voor persoonlijke ontwikkeling.
Voor mij geldt dat de verwachting van de klant en eventuele trends in de markt het uitgangspunt vormen voor persoonlijke ontwikkeling. Wordt er bij de klant een bepaalde set aan testtools gebruikt, dan verdiep ik mij daarin door bijvoorbeeld trainingen te volgen bij mijn werkgever of via internet. Voorbeelden van e-learning websites zijn ‘pluralsight’ en ‘codeacademy’.
Conclusie
Als tester moet je jezelf continu blijven ontwikkelen en misschien bredere kennis en kunde opdoen dan voorheen werd verwacht van traditionele testers. Stilstaan is achteruitgang! Je bent constant op zoek naar het specialisme dat gevraagd wordt vanuit de klant en de markt. Strikt vasthouden aan een POP past hier niet bij. Maar zelf steeds weer op zoek gaan naar antwoorden op technische uitdagingen wél.
Tot zover de ‘hardskills’, naast deze skills verwacht de klant ook dat je het Agile/Scrum-proces eigen hebt gemaakt. Ook moet de tester op zowel communicatief- als sociaal vlak goed ontwikkeld zijn. Enerzijds moeten de requirements helder worden gemaakt door met de business te praten en anderzijds moeten we in staat zijn om op het juiste niveau te communiceren met ontwikkelaars. Deze brugfunctie die wij als testers hebben, vereist enige vorm van aanpassingsvermogen op verschillende niveaus binnen de organisatie. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden voor testers die zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun persoonlijke ontwikkeling. Dus ‘good luck’ als je jouw ‘hard skills’ verder wilt ontwikkelen!
"I don’t know who you are. I don’t know what you want. If you are looking for functional testers, I can tell you I am not, but what I do have are a very particular set of hardskills. Skills I have acquired over a very long career. Skills that make me an expert in test automation and performance testing…" [quote uit de film Taken]