Hoe zie je die openheid, toegankelijkheid en transparantie terug in het ontwerp?
Een goed ontwerp begint met het bepalen van de routing door het gebouw. Vaak wordt gedacht dat een interieurarchitect verantwoordelijk is voor de leuke aankleding en het uitzoeken van de meubels. Maar het is veel meer dan dat. Het begint bij de routing en het nadenken over de functies die in de ruimte moeten komen. Het HNK is van zichzelf al een open en transparant gebouw en dat wilde ik op jullie vloer graag behouden. Ik heb getracht de buitenkant en grote raampartijen zoveel mogelijk vrij te laten. Vanaf de werkplekken is nu veel contact met buiten. Dat in combinatie met een minimale routing. De indeling is heel open. Je kunt vrij door de ruimte bewegen zonder dat je tegen een tafel of bureau aanloopt. Verder zorgen de glazen wanden voor een transparante uitstraling.
Hoe komt de huisstijl van Bartosz terug in het ontwerp?
In jullie huisstijl springt met name de kleur paars heel duidelijk naar voren. Een opvallende en belangrijke kleur. Ik heb ervoor gekozen om deze kleur subtiel terug te laten komen, zonder dat het de transparantie en openheid in de weg staat. Het streven is om met zo min mogelijk ‘poespas’ een maximaal effect te bereiken. Er is over het algemeen gekozen voor lichte en natuurlijke tinten. Het fotobehang met jullie zelfgemaakte foto in New York en de wand met de foto’s van alle medewerkers, maken de ruimte persoonlijk en ‘des Bartosz’.
Hoe vond je de samenwerking met Bartosz?
Heel prettig. Ik voelde mij meteen welkom en op mijn gemak. Ottenvaneck Architecten & Vormgevers is een klein bureau en we vinden het fijn om direct betrokken te worden. Dat was in de samenwerking met Bartosz absoluut het geval. Of het nou weekend was of vakantie, 24/7 waren we samen bezig om er iets moois van te maken
Wat vind je van het eindresultaat?
Ik vind het zeer goed gelukt. Hetgeen we voor ogen hadden, is daadwerkelijk gerealiseerd. Wanneer we het 3D ontwerp er nu naast leggen, komt 90% overeen. De sfeer is goed, de indeling, het kleurgebruik en ook met de akoestiek ben ik blij. De vele planten maken de ruimte af. Helemaal top wat mij betreft.
Wat is het meest bijzonder?
Voor mij is dat de keuze om extra pilaren toe te voegen aan de ruimte. Er stonden al een aantal pilaren en deze leken in eerste instantie misschien vervelend en ‘in de weg te staan’. Maar uiteindelijk – juist met de toevoeging van een aantal extra pilaren – geven ze de ruimte structuur en karakter. De pilaren vormen de basis en zorgen voor de identiteit van de ruimte. Een redelijk eenvoudige ingreep die zeer bepalend is geweest voor de sfeer.
Wie is Christel van Eck?
Samen met mijn partner Rob Otten vorm ik Ottenvaneck Architecten & Vormgevers in Haaren. Wij ontwerpen in de breedste zin van het woord. Onder andere maken we plannen voor particuliere woonhuizen, bedrijven, winkels en beurzen. Tekenen, ontwerpen en bouwen zit in mijn DNA. Mede door mijn diploma grafische vormgeving én bouwkunde heb ik een brede visie als ontwerper ten behoeve van multidisciplinaire opdrachten. Het meest trots ben ik op het bijzondere project Villa Pardoes. Daarnaast ontwikkelden we ons eigen project ‘Dutch Mountain Lodge’: een bijzondere verblijfsruimte voor overnachten en vergaderen.