Bartosz

In 2019 is Bartosz gestart met een CO2-challenge. Met als doel: samen CO2 neutraal rijden. Enerzijds door groener te rijden met minder CO2-uitstoot. Anderzijds door de overige CO2-uitstoot te compenseren door goedkoper te tanken en van dat geld bijvoorbeeld een Bartosz bosz aan te leggen. In de blog die eerder dit jaar verschenen is, legt Bartosz uit dat de challenge bestaat uit twee wedstrijdrondes waarin het rijgedrag en tankgedrag van medewerkers wordt gemeten. Als winnaar van de challenge deel ik graag mijn tips voor het verbeteren van ook jouw rijgedrag.

Inzicht in verbruik met Fuel Cost Saving

Vallei autolease – waar ikzelf een leasecontract bij heb – en Alphabet zijn de twee leasemaatschappijen waar Bartosz voornamelijk mee samenwerkt. Vallei autolease is aangesloten bij het Fuel Cost Saving programma en Alphabet biedt vergelijkbare informatie. Fuel Cost Saving geeft de autorijder inzicht in het rijgedrag en tankgedrag ten opzichte van andere leaserijders. Wanneer je inlogt op je persoonlijke account wordt gevraagd naar de pincode van je tankpas en de kilometerstand. Na iedere tankbeurt wordt het verbruik in kaart gebracht door de rijprestaties te vergelijken met andere berijders met hetzelfde type auto. Intensief gebruik maken van Fuel Cost Saving heeft mij enorm geholpen bij het winnen van de CO2-challenge.

Een besparing van bijna een liter per 100 kilometer

Ik rijd een Seat Ibiza met een benzinemotor waarvan het gemiddelde verbruik 6,53 liter per 100 kilometer is. Toen de eerste wedstrijdronde in januari 2019 van start ging, was mijn verbruik ongeveer 5,75 liter per 100 kilometer. Al snel zette zich een dalende lijn in en aan het eind van februari – tevens het eind van de eerste wedstrijdronde – was mijn verbruik nog maar 5,69 liter per 100 kilometer. Een besparing van maar liefst 0,84 liter ten opzichte van het gemiddelde verbruik! Deze prestatie zorgde er dan ook voor dat ik de eerste plek bemachtigde in het Vallei-klassement.

17 procent minder verbruik dan de gemiddelde Ibiza-rijder

Hoewel de volgende wedstrijdronde pas in oktober en november plaatsvond, logde ik in de tussentijd regelmatig na een tankbeurt in bij Fuel Cost Saving om mijn verbruik te monitoren. De dalende lijn zette zich voort en ik begon de tweede wedstrijdronde met een verbruik van 5,44 liter per 100 kilometer. Vanwege werkzaamheden op m’n dagelijkse route van Utrecht naar Den Haag aan de Galecopperbrug, kwam ik een aantal keer in files terecht met een vertraging oplopend tot een uur. Niet zo goed voor de score, dus ik besloot om vaker met de trein te reizen. Eind november – en dus na afloop van de tweede wedstrijdronde – was mijn verbruik 5,41 liter per 100 kilometer. Dat wil zeggen zo’n 17 procent onder het gemiddelde van de Ibiza-rijders. Door ook op te letten waar ik ging tanken, bespaarde ik in de laatste ronde (omgerekend naar centen per liter) in totaal maar liefst 44 cent per liter!

Trots op de eerste plek

Dat ik op de eerste plaats stond van alle Vallei-rijders binnen Bartosz was mij gedurende de hele wedstrijd duidelijk. Pas toen de resultaten van de Vallei- én Alphabet-rijders werden samengevoegd en de einduitslag afgelopen kerstmeeting bekend werd gemaakt, bleek ik de grote winnaar te zijn. Hoewel het verschil minimaal was, ben ik ontzettend trots op deze prestatie. Fijn dat ik op deze manier mijn steentje kan bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.

“Ik twijfel nog voor welke prijs ik ga. Hoewel mijn voorkeur in eerste instantie uitgaat naar de cheque voor energiebesparende maatregelen in mijn huis, lijkt de zuiverende WOUT boom mij ook wel erg vet.”

Verandering van rijgedrag

De CO2-challenge binnen Bartosz en de bewustwording van mijn verbruik, heeft ervoor gezorgd dat mijn rijgedrag behoorlijk is veranderd. Van met 130 – of soms zelf 140 – kilometer per uur jagen op de linkerbaan, naar relaxed rijden op de rechterbaan met de cruise-control op 110 kilometer per uur. Waarbij je natuurlijk niet moet gaan overdrijven. Als echte tester wilde ik graag testen hoe ik mijn verbruik zo laag mogelijk kon krijgen. Ik betrapte mezelf erop dat ik zo gefocust was op het verbruik dat ik het zonde vond om een vrachtwagen in te halen en dus liever met 90 kilometer per uur – en een verbruik van 3 liter per 100 kilometer (!) – achter die vrachtwagen bleef rijden 🙂

Mijn tips voor goedkoop tanken

Wat betreft zuinig tanken; kijk goed naar de actuele prijzen van tankstations. De app van Directlease helpt je hierbij en geeft een overzicht van de goedkoopste tankstations bij jou in de buurt. Het is een fabel dat onbemande tankstations altijd goedkoper zijn dan bemande tankstations. Ik heb vrijwel altijd 2 kilometer omgereden voor een bemand Shell tankstation om vervolgens vlakbij mijn huis te zien dat het onbemande Tinq station standaard 4 tot 6 cent duurder was. Tank in ieder geval niet langs de snelweg. Dat heeft er bij mij zelfs voor gezorgd dat ik een paar plekken zakte in het klassement. Als het echt niet anders kan, tank dan een klein beetje en gooi op een andere plek de tank vol.

Mijn tips voor zuinig rijden

Mijn tips om groener te rijden zijn veelal een open deur. Gebruik – indien aanwezig – de opties waarmee je je verbruik kunt aflezen. Ik keek regelmatig naar het actuele verbruik en het verbruik over de rit. Laat verder de auto uitrollen op plekken waar je vaart moet minderen of moet stoppen. Trek vervolgens vooral niet te hard op. Kijk in de file goed naar het verkeer voor je en houd je snelheid zo constant mogelijk. Gebruik een app zoals Waze om de files in de gaten te houden. Houd je banden op spanning. Gebruik cruise-control. Verruil de linkerbaan voor de rechterbaan en je zult merken dat je nog meer ontspannen uit de auto stapt. Een bijkomend voordeel als je je aan de snelheid houdt, is dat onaangename mails en brieven van het CJIB tot het verleden behoren.

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz