"Mijn uiteindelijke doel was om met iedere gebruiker een goede verstandhouding te creëren."
Wat hield jouw rol in?
Het change- en implementatieteam bestond voornamelijk uit mensen uit de business die zich bezighielden met het ontwikkelen van trainingsmateriaal, het documenteren van processen en werkwijzen en communicatie over de nieuwe manier van werken. Ik was de enige persoon in het team die verantwoordelijk was voor de gebruikersacceptatietesten. Dit betekende dat ik de nieuwe set applicaties moest introduceren bij gebruikers, voornamelijk kredietanalisten en accountmanagers, in de vijf verschillende regio’s. Zij moesten leren werken met een compleet nieuw systeem, wat uiteraard een behoorlijke uitdaging met zich meebracht. Het was mijn taak om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, wat veelvuldig contact, duidelijke uitleg en het opbouwen van vertrouwen vereiste. Het introduceren van een nieuwe IT-oplossing binnen organisaties gaat vaak gepaard met een initiële scepsis. De vraag was dus: hoe creëer je voldoende vertrouwen bij gebruikers om de gebruikersacceptatietest uit te voeren? We gebruikten customer journeys om het dagelijkse werk van kredietmanagers en accountmanagers in kaart te brengen. Ons doel was om al deze processen te testen in de opgeleverde applicaties.
Wat maakt dit project interessant?
- Allereerst mijn rol. Niet alleen vind ik het leuk om intensief contact te hebben met gebruikers. Ik ben ook goed in het meedenken en het creëren van vertrouwen. Daarnaast werd er ook van mij verwacht om duidelijke grenzen te stellen. Niet alles kon getest worden. Het leuke aan dit soort projecten vind ik de band die je opbouwt met een grote groep mensen over de hele wereld. In het begin dachten ze misschien “wie is die gozer en wat komt hij me nu weer vertellen over testen”. Aan het eind van het project is er vrijwel altijd een hecht band ontstaan.
- Daarnaast vond ik het geweldig en tegelijkertijd uitdagend om me volledig in deze toch wel complexe materie te verdiepen. Het heeft me flink wat tijd en energie gekost om echt grip te krijgen op wat er precies gaande was. Laat staan het ook goed kunnen uitleggen aan mensen over de hele wereld. Ik heb mijzelf in die 2,5 jaar echt ontwikkeld als expert op dit onderwerp. Gedurende het traject was ik in staat om de meest uiteenlopende vragen te beantwoorden van zowel gebruikers als ontwikkelaars en teamleden.
- Naast de werkzaamheden die voornamelijk betrekking hadden op het managen van het in gebruik nemen van de nieuwe applicaties, ging ik in deze opdracht ook ‘back to the basics’. Veel gebruikers waren namelijk niet in staat om zelf hun testgevallen te maken voor de specifieke onderdelen die ze wilden testen. Op een gegeven moment besloot ik ze daarbij te helpen. Hierdoor hield ik me ook bezig met het ‘simpele’ testanalysewerk. Tot mijn verrassing vond ik dit nog steeds leuk om te doen! Samen met de medewerkers van het applicatieteam keek ik dan of het klopte wat ik had opgesteld.
- Wat ik ook bijzonder plezierig vond aan dit project, is dat ik er verschillende vakantieadresjes aan heb overgehouden over de hele wereld 😉 Dankzij het nauwe contact met gebruikers uit diverse regio’s, ben ik meerdere malen uitgenodigd om met mijn gezin langs te komen. Dat zijn toch de leuke dingen in het leven!
Tegen welke uitdagingen liep je aan en hoe ging je daarmee om?
De grootste uitdaging waar ik tegenaan liep, was het coördineren met verschillende regio’s wereldwijd. Je hebt dan natuurlijk te maken met tijdsverschillen, maar ook met culturele verschillen en andere manieren van werken. Zo stelden sommige gebruikers zich nogal sceptisch op, anderen waren meer onzeker, en weer anderen leken vooral bezig te zijn met hun eigen ideeën. Mijn uiteindelijke doel was om met iedere gebruiker een goede verstandhouding te creëren.
Heb je vragen over dit testproject of vind je het leuk om jouw eigen ervaringen met ons te delen? Laten we dan eens koffiedrinken!