Bartosz

Het thuiswerkadvies is gedeeltelijk ingetrokken. We mogen weer! Maar betekent dit dan dat we met z’n allen weer dagelijks naar klanten afreizen? Of blijven we voornamelijk thuis aan het werk? Hoe de nieuwe manier van werken er precies uit gaat zien is nog een vraag, maar we weten één ding zeker: het zal niet meer hetzelfde zijn als voorheen. In deze blog delen wij onze kijk op ‘het nieuwe normaal’. Welke goede aspecten naar aanleiding van de coronacrisis behouden we en wat wisselen we weer in voor hoe het ooit was?

Thuiswerken is een blijvertje

Weer vijf dagen per week op kantoor werken, daar staat volgens mij niemand om te springen. Inmiddels zijn we met z’n allen gewend geraakt aan het thuis werken, de flexibiliteit die hiermee gepaard gaat, de betere balans tussen werk en privé en de geringe reistijd. Thuiswerken is gegarandeerd een blijvertje. Misschien geen vijf dagen in de week, maar fulltime naar kantoor zien we niet snel meer gebeuren. Niet bij Bartosz, niet bij onze klanten.

De juiste balans

In onze visie op het ‘nieuwe normaal’ staat – als detacheerder – zowel de klant als de medewerker centraal. Dat betekent dat we moeten zoeken naar de juiste balans als het gaat om thuiswerken versus op locatie van de klant werken. Iedere klantsituatie is weer anders, daarom blijven we als Bartosz zijnde nauw in contact met zowel onze klanten als onze medewerkers. Wanneer de situatie ontstaat dat de wensen van de klant en de medewerker uit elkaar liggen, gaan we daarover met elkaar in gesprek.

Onze nieuwe kijk op voortgangsgesprekken

Wat we in ieder geval zullen behouden uit het ‘coronatijdperk’ is de manier waarop we tegenwoordig onze voortgang gesprekken (manmanagement-gesprekken en job controls) doen. Waar deze gesprekken vóór corona vrijwel altijd plaatsvonden op kantoor, op locatie van de klant. Bezoeken wij als managers nu de medewerkers thuis, om daar bijvoorbeeld een wandeling te maken. Dit is ontstaan vanuit praktisch oogpunt, maar blijkt vooral ook goed voor de binding met medewerkers.  Het voeren van dergelijke gesprekken is een stuk persoonlijker geworden omdat we ons meer naar de privésituatie toe bewegen. Zo ontmoeten we nu ook regelmatig de partners en eventuele kinderen. Bovendien, de gespreksonderwerpen zijn echt anders dan wanneer je in je werkomgeving afspreekt.

 

“De ‘nieuwe’ manier van werken is een duurzamere manier van werken. Als consultancy bedrijf maken we aanzienlijk minder kilometers.”

Terug naar hoe het was: samen fysiek plezier maken

Wat voor ons de meeste prioriteit heeft om uit het ‘oude normaal’ weer op te pakken, zijn de uitjes en events. Voor een detacheerder zijn die ontmoetingsmomenten met medewerkers essentieel. Ook de trainingen en maandmeeting hopen we snel weer fysiek op kantoor te kunnen organiseren. Uiteraard volgen we hierbij de richtlijnen vanuit de overheid en stemmen we af met de medewerkers. Waar hebben zij behoefte aan? Waar voelen zij zich prettig bij?

Van ontmoetingsplek naar werkplek

Onze beide kantoren in Veenendaal en Den Haag fungeerden voor de coronacrisis vooral als ontmoetingsplek. Behalve de managers en het back-office team, werkte er vrijwel niemand op kantoor. Het was vooral een plek om fijn samen te komen voor trainingen, meetings, events en borrels. We verwachten dat de kantoren in de toekomst vaker gebruikt zullen worden door consultants als werkplek. Bijvoorbeeld wanneer zij door de klant gevraagd worden om fulltime thuis te werken, maar het prettig vinden om zo nu en dan van huis te zijn. In dat geval zijn ze van harte welkom om te komen werken op de Bartosz homebase. Door de grote oppervlaktes kunnen we zeer eenvoudig voldoende werkplekken creëren, indien gewenst op 1,5 meter afstand tot elkaar.

“De coronasituatie heeft geen beperkingen opgelegd, maar ons juist mogelijkheden geboden om het contact met medewerkers nóg persoonlijker te maken.”

Het positieve effect van de coronasituatie

Hoewel we in de beginperiode, net als iedereen, angstig waren voor de gevolgen van corona en het thuiswerken, kunnen we nu de conclusie trekken dat het ons alleen maar versterkt heeft. We waren bang dat een vermindering van het aantal fysieke contactmomenten zou leiden tot afstand. Inmiddels weten we dat de veranderingen ervoor gezorgd hebben dat we juist nóg dichter tegen de medewerkers aan kruipen. Bijvoorbeeld door ze thuis op te zoeken voor een wandeling.

Als manager heb ik juist door de hele coronasituatie een nóg betere en persoonlijke band opgebouwd met mijn team van consultants. Dat past ook bij Bartosz als organisatie: we zijn echt een mensenbedrijf. Extreem persoonlijk en altijd rekening houden met de wensen en behoefte van het individu.

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz