“De ‘nieuwe’ manier van werken is een duurzamere manier van werken. Als consultancy bedrijf maken we aanzienlijk minder kilometers.”
Terug naar hoe het was: samen fysiek plezier maken
Wat voor ons de meeste prioriteit heeft om uit het ‘oude normaal’ weer op te pakken, zijn de uitjes en events. Voor een detacheerder zijn die ontmoetingsmomenten met medewerkers essentieel. Ook de trainingen en maandmeeting hopen we snel weer fysiek op kantoor te kunnen organiseren. Uiteraard volgen we hierbij de richtlijnen vanuit de overheid en stemmen we af met de medewerkers. Waar hebben zij behoefte aan? Waar voelen zij zich prettig bij?
Van ontmoetingsplek naar werkplek
Onze beide kantoren in Veenendaal en Den Haag fungeerden voor de coronacrisis vooral als ontmoetingsplek. Behalve de managers en het back-office team, werkte er vrijwel niemand op kantoor. Het was vooral een plek om fijn samen te komen voor trainingen, meetings, events en borrels. We verwachten dat de kantoren in de toekomst vaker gebruikt zullen worden door consultants als werkplek. Bijvoorbeeld wanneer zij door de klant gevraagd worden om fulltime thuis te werken, maar het prettig vinden om zo nu en dan van huis te zijn. In dat geval zijn ze van harte welkom om te komen werken op de Bartosz homebase. Door de grote oppervlaktes kunnen we zeer eenvoudig voldoende werkplekken creëren, indien gewenst op 1,5 meter afstand tot elkaar.
“De coronasituatie heeft geen beperkingen opgelegd, maar ons juist mogelijkheden geboden om het contact met medewerkers nóg persoonlijker te maken.”
Het positieve effect van de coronasituatie
Hoewel we in de beginperiode, net als iedereen, angstig waren voor de gevolgen van corona en het thuiswerken, kunnen we nu de conclusie trekken dat het ons alleen maar versterkt heeft. We waren bang dat een vermindering van het aantal fysieke contactmomenten zou leiden tot afstand. Inmiddels weten we dat de veranderingen ervoor gezorgd hebben dat we juist nóg dichter tegen de medewerkers aan kruipen. Bijvoorbeeld door ze thuis op te zoeken voor een wandeling.
Als manager heb ik juist door de hele coronasituatie een nóg betere en persoonlijke band opgebouwd met mijn team van consultants. Dat past ook bij Bartosz als organisatie: we zijn echt een mensenbedrijf. Extreem persoonlijk en altijd rekening houden met de wensen en behoefte van het individu.