Technologie helpt ons verder
De afgelopen weken is het allemaal even anders. Tijdens de coronacrisis werkt vrijwel iedereen vanuit huis. Persoonlijk contact is niet vanzelfsprekend. De face-to-face trainingen, maandmeetings en fun-activiteiten zijn weggevallen. Gelukkig kunnen we met de huidige technologie nog wel op een andere manier contact onderhouden met elkaar. Voortgangsgesprekken en reviews doen we nu gewoon via videobellen. Er worden zelfs trainingen via videobellen gegeven! Daarbij gebruiken we de tool ‘Mural’, waarmee je virtueel geeltjes kunt plakken en zelfs een Brown paper sessie kunt doen. En wat dacht je van een maandmeeting met 150 collega’s via WebEx. Het was even schakelen, maar inmiddels hebben we onze draai aardig gevonden. Ook het ‘fun’-gedeelte proberen we tijdens corona gewoon voort te zetten. Zo delen collega’s via de hashtag #HeelBartoszBakt hun geslaagde – en minder geslaagde – baksels en vond afgelopen vrijdag de eerste virtuele VrijMiBo met PubQuiz plaats.
Initiatieven vanaf de werkvloer
Ontzettend leuk om te merken is dat er veel initiatieven vanaf de werkvloer komen om met elkaar in contact te blijven. Zo wordt er momenteel een Bartosz Stappenteller Challenge georganiseerd. De eerste ronde waarbij medewerkers werden uitgedaagd om zo snel mogelijk van ons kantoor in Den Haag naar ons kantoor in Veenendaal (92 kilometer) te lopen, was een groot succes. Door elke dag het aantal stappen bij te houden en met elkaar te delen, blijven Bartoszians niet alleen in contact met elkaar, maar ook nog eens fit. De tweede editie van de Bartosz Stappenteller Challenge is vorige week gestart, samen lopen we een virtuele tocht naar Lissabon! Een tocht van ongeveer 2.150 kilometer waaraan een aantal competitieve spelelementen zijn toegevoegd. Door dit soort initiatieven en een online oplossing voor de standaard contactmomenten, is het contact onderling er niet minder op geworden. Sterker nog, de teammanagers en collega’s zien en spreken elkaar nu eigenlijk vaker dan vóór de coronacrisis. Juist door contact met elkaar te onderhouden, ondervinden we steun aan elkaar en helpen we elkaar door de moeilijke tijd heen.
“Juist nu is het contact met onze collega’s extra belangrijk.”
Slechts twee zintuigen
Toch zitten er niet enkel voordelen aan deze nieuwe vormen van persoonlijk contact. We gebruiken tijdens het videobellen namelijk slechts twee van onze zintuigen, en dat maakt toch wel dat er iets mist. Samen een kop koffie drinken, gezellig lunchen in een restaurant, emoties aanvoelen, napraten over een voetbalwedstrijd… Videobellen is nog heel steriel, voelt nog anders en minder persoonlijk. Je kunt bij een virtuele meeting met een grote groep niet iemand individueel opzoeken om bij te praten. Bij elkaar zitten op een kantoor heeft gewoon voordelen: even iets afstemmen, snel samen ideeën genereren, dat gaat gewoon beter als je fysiek bij elkaar bent.
Werkzaamheden gaan door
Iedereen heeft de afgelopen periode ontdekt hoe technologische hulpmiddelen ons fantastisch goed helpen bij persoonlijk contact. Al onze klanten hebben gemerkt dat softwareontwikkeling gewoon door kan gaan terwijl iedereen vanuit huis werkt. Consultants hebben ervaren dat persoonlijke begeleiding en persoonlijke ontwikkeling ook mogelijk is op afstand.
Betekent dat dan dat we straks als de coronacrisis weer voorbij is het online contact grotendeels in stand houden? Ik denk van niet. Meer thuiswerken en vaker videobellen om efficiënter af te stemmen zal onderdeel worden van het ‘nieuwe normaal’. Toch verwacht ik dat onze behoefte om samen dingen te doen ervoor zorgt dat we voor een groot gedeelte teruggaan naar onze oude manier van werken. Ik kijk er in ieder geval enorm naar uit om weer met mijn collega’s een kop koffie te drinken in de creatieve ruimte, of een speciaal biertje tijdens een borrel aan de bar. En wat dacht je van de herkansing voor onze trip naar Lissabon ter gelegenheid van ons 12,5-jarig jubileum. Voor we het weten, is het zover. En tot die tijd maken we er samen het beste van!