Wat verder?
Naast de 3 invalshoeken gaat de quality coach samen met de betrokken mensen binnen een organisatie op zoek naar de definitie van kwaliteit voor hen. Dit kan enorm verschillen per organisatie/team/individu en het is belangrijk om allemaal dezelfde definitie te gebruiken om miscommunicatie te voorkomen.
Op basis van alle bovenstaande input ontwikkeld de quality coach gezamenlijk een visie en een plan van aanpak (met concrete acties). De acties dienen zoveel mogelijk te leiden tot structurele veranderingen (borgen verandering & kwaliteit). Hierbij wordt er ook gebruikt gemaakt van QIT werkvormen.
Het verschil tussen een quality coach en een agile-, test coach en testmanager
De quality coach raakt allerlei werkgebieden van de voorgenoemde rollen, waar deze rollen soms een overkoepelend kwaliteitsbeeld missen. Een Agile Coach is met name gericht op het onderwijzen van de agile processen over alle lagen van de organisatie. De test manager of test coach zich zal richten op het juist neerzetten van een test strategie. De quality coach echter, kijkt meer holistisch naar het geheel en de samenwerking tussen werkprocessen, productkwaliteit, inzet en samenwerking van mensen en het gebruiken en inzetten van de juiste techniek.
Op een team niveau faciliteert, onderwijst en coacht de quality coach bij onderwerpen als verantwoordelijkheid, kwaliteit, techniek, testen en samenwerken. Uiteraard met de inzet van passende tools en innovatieve werkvormen, zoals de eerdergenoemde QIT-werkvorm.
Op individueel niveau coacht en mentored de quality coach en biedt 1-op-1 begeleiding. De quality coach zorgt voor inspiratie op gebied van kwaliteit en samenwerking en biedt persoonlijk contact. Zodat de individuen zich verder kunnen ontwikkelen en effectiever kunnen worden.
Vraag om hulp aan de quality coach!
Blijf niet aanmodderen als je tegen kwaliteitsproblemen aanloopt en schakel de hulp in van een van de quality coaches van Bartosz. Je reduceert onnodige complexiteit en zorgt dat kwaliteit meetbaar en inzichtelijk wordt! De kwaliteit van het eindproduct zal verhoogd worden en er zullen meer tevreden gebruikers en medewerkers zijn.
In onze volgende blog vertellen we je meer over de werkzaamheden van de quality coach. Stay tuned!