Bartosz, Hard & soft skills

Herken je dat ook? Dat er binnen je organisatie geen grip is op de kwaliteit en de kosten niet lijken te matchen met het resultaat?  Er veel teams zijn die onderling niet samenwerken en vooral hun tijd besteden aan eigen zaken? Dat verantwoordelijkheid nemen een eng woord lijkt voor velen? En dat oplossingen vaak tijdelijk zijn of dat deze afhankelijk zijn van consultants die komen en gaan? Er is veel potentie aanwezig binnen je bedrijf, maar het komt er om de een of andere reden maar niet uit, ook al is er van alles geprobeerd. Kortom: structureel kom je niet verder en dat kan best frustrerend zijn.

Met de juiste hulp kom je wel verder!

Nu kun je blijven aanmodderen en hopen op verbetering. Maar vaak is vragen om hulp de beste manier om wel verder te komen. In dit geval aan iemand die je organisatie helpt met het maken van een lange termijnvisie op het gebied van kwaliteit. Die inzicht en overzicht geeft op gebied van kwaliteit, maar ook met betrekking tot knelpunten. Een echte expert op gebied van kwaliteit die laat zien waar de groei zit in jouw organisatie/project en welke drempels overwonnen moeten worden. Mijn tip: Schakel de hulp van de quality coach van Bartosz in en zorg dat je van die frustratie afkomt!

Inzicht en overzicht maakt het helder

De quality coach gaat natuurlijk niet meteen aan de slag met het doorvoeren van kwaliteitsverbeteringen.  Eerst is het zaak dat er inzicht en overzicht komt in de huidige situatie en natuurlijk wat de gewenste situatie is. Drie invalshoeken staan hierbij centraal, te weten:

  • People
  • Process
  • Technology

People

De quality coach onderzoekt hoe mensen binnen je organisatie met elkaar samenwerken en communiceren en waar de groeimogelijkheden zitten. En natuurlijk naar wat de behoeftes en belangen zijn van de betrokken personen. Wat hebben deze mensen nodig om gemotiveerd en enthousiast te zijn over hun bijdrage aan het geheel, ook met specifieke aandacht voor kwaliteit.

Process

Processen zijn er o.a. om een organisatie, teams en individuen te helpen beter te presteren. De quality coach onderzoekt waar de knelpunten en goede punten in de huidige processen zitten.  Waar nodig en mogelijk worden processen versimpeld en/of nieuwe processen ontwikkeld. Onnodige complexiteit moet daarbij worden gereduceerd.

Technology

Ook op gebied van technology bekijkt de quality coach waar de ruimte voor verbetering zit. Hier kun je denken aan andere (nieuwe) testtooling, maar ook aan het beter inrichten en gebruiken van bestaande tooling. Technology kan gebruikt worden om meer inzicht te krijgen in de kwaliteit en performance van software.

Afbeelding1

Wat verder?

Naast de 3 invalshoeken gaat de quality coach samen met de betrokken mensen binnen een organisatie op zoek naar de definitie van kwaliteit voor hen. Dit kan enorm verschillen per organisatie/team/individu en het is belangrijk om allemaal dezelfde definitie te gebruiken om miscommunicatie te voorkomen.

Op basis van alle bovenstaande input ontwikkeld de quality coach gezamenlijk een visie en een plan van aanpak (met concrete acties). De acties dienen zoveel mogelijk te leiden tot structurele veranderingen (borgen verandering & kwaliteit). Hierbij wordt er ook gebruikt gemaakt van QIT werkvormen.

Afbeelding2

Het verschil tussen een quality coach en een agile-, test coach en testmanager

De quality coach raakt allerlei werkgebieden van de voorgenoemde rollen, waar deze rollen soms een overkoepelend kwaliteitsbeeld missen. Een Agile Coach is met name gericht op het onderwijzen van de agile processen over alle lagen van de organisatie. De test manager of test coach zich zal richten op het juist neerzetten van een test strategie. De quality coach echter, kijkt meer holistisch naar het geheel en de samenwerking tussen werkprocessen, productkwaliteit, inzet en samenwerking van mensen en het gebruiken en inzetten van de juiste techniek.

Op een team niveau faciliteert, onderwijst en coacht de quality coach bij onderwerpen als verantwoordelijkheid, kwaliteit, techniek, testen en samenwerken. Uiteraard met de inzet van passende tools en innovatieve werkvormen, zoals de eerdergenoemde QIT-werkvorm.

Op individueel niveau coacht en mentored de quality coach en biedt 1-op-1 begeleiding. De quality coach zorgt voor inspiratie op gebied van kwaliteit en samenwerking en biedt persoonlijk contact. Zodat de individuen zich verder kunnen ontwikkelen en effectiever kunnen worden.

Vraag om hulp aan de quality coach!

Blijf niet aanmodderen als je tegen kwaliteitsproblemen aanloopt en schakel de hulp in van een van de quality coaches van Bartosz. Je reduceert onnodige complexiteit en zorgt dat kwaliteit meetbaar en inzichtelijk wordt! De kwaliteit van het eindproduct zal verhoogd worden en er zullen meer tevreden gebruikers en medewerkers zijn.

In onze volgende blog vertellen we je meer over de werkzaamheden van de quality coach. Stay tuned!

 

 

Afbeelding3

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz