"Juist voor kinderen is het belangrijk om technische en analytische vaardigheden al in een vroeg stadium te ontwikkelen."
Voor de kinderen is het belangrijk dat ze snel resultaat krijgen van hun werk. Ik heb twee keer lesgegeven met een Micro:Bit. Op dit apparaatje kan programmacode worden gezet. Met twee simpele knopjes en 25 LED-lampjes valt er heel veel te ontdekken! De lampjes kunnen je naam tonen als je dat programmeert. Dit werkt voor kinderen erg goed. Daarnaast kan er een toeter en een extern lampje worden aangesloten voor de gevorderde leerling. Het enthousiasme van de kinderen doet mij keer op keer goed. Het is leuk om te zien hoeveel sommige kinderen al kunnen in een uurtje tijd. En veel kinderen staan vooral van zichzelf versteld.
Van Labsz naar les!
Mijn enthousiasme voor het lesgeven in programmeren aan kinderen werkt aanstekelijk. Inmiddels zijn er namelijk ook een aantal andere Bartoszians die hierin geïnteresseerd zijn. Daarom zijn we begonnen met een Bartosz Labsz experiment. Samen willen we op onderzoek uitgaan en een kant-en-klare les gaan samenstellen. In deze les willen we naast aandacht voor programmeren, ook aandacht besteden aan de rol van de tester. Kinderen willen als ze later groot zijn vaak politieagent, brandweer of prinses worden. Hoe gaaf zou het zijn als er na onze les een kind is dat zegt: “ik word later tester!” Benieuwd naar de ontwikkeling of het resultaat van de les? We houden je op de hoogte in een vervolgblog.
Poll
Wist jij toen je kind was al dat je tester wilde worden?