Welk testproject is jou het meest bijgebleven en waarom?
Dat is zonder meer het Altea project bij KLM/AirFrance. Dat begon in 2010 en daar heb ik zo’n 5 jaar gezeten. Ik hield me bezig met het testen van het te vervangen ‘Departure control system’. Voor mijn werk reisde ik regelmatig af naar Parijs. Dat klinkt heel sexy, maar ik verbleef dan gewoon op de luchthaven op een kantoor. Van Parijs zelf zag ik niet veel. Het waren lange werkdagen met hele lange reistijden. ‘s Ochtends vroeg vertrok ik richting Parijs en dan was ik ‘s avonds laat pas weer thuis. Toch was het een topproject!
Wat is de belangrijkste eigenschap voor een software tester?
Per definitie is dat communicatie. Techniek is belangrijk, maar communicatie is key. En dat geldt zeker als je kijkt naar mijn rol. In de loop der jaren heb ik mij ontwikkeld tot manager. Daarvoor heb ik rollen gehad als scrummaster, testmanager, testcoördinator en als testadviseur. Als manager wordt er van je verwacht dat je je team faciliteert. Dan is het heel handig en belangrijk dat je communicatief sterk bent. Maar ook als je ‘gewoon’ testconsultant bent, zijn goede communicatieve skills allesbepalend.
Wat maakt Bartosz voor jou de ideale werkgever?
Bij Bartosz herken ik heel veel van mijn oude werkgever CMG. Dat was een ontzettend gaaf bedrijf, met het credo ‘work hard play hard’. Roel Dagevos, de oprichter van Bartosz, was daar toentertijd directeur van de businessunit Arnhem. Na zijn vertrek bij CMG heeft hij Bartosz opgericht met dezelfde uitgangspunten voor wat betreft cultuur. Bij Bartosz heb ik echt dat ‘wij-gevoel’ waar ik van hou. Wat ik bovendien leuk vind, is dat Bartosz een toonaangevend bedrijf is. Een ‘thought leader’ waar echt nieuwe dingen worden bedacht. Ook vind ik dat Bartosz heel goed voor haar mensen zorgt. We worden geacht hard te werken, maar we mogen ook zeker genieten. Kijk maar naar alle events die er voor ons worden georganiseerd, in binnen- én buitenland.
Hoe ziet jouw standaard werkdag eruit?
Ik heb geen standaard werkdag! Vooral sinds Corona niet. Ik werk twee à drie dagen per week op kantoor bij de klant. De andere dagen werk ik vanuit huis. Mijn werkdagen bestaan grotendeels uit meetings. Meetings met mijn testteam, met de business, met de ontwikkelaars, de ontwikkelpartners, de directeur, ICT, de manager van het businessteam, applicatiebeheerders, noem maar op. Ik ben dus eigenlijk de hele dag aan het praten en luisteren.
Wat is jouw leukste Bartosz event?
Ons medewerkersweekend naar New York was voor mij absoluut één van de hoogtepunten. Maar ook de ‘gewone’ maandmeetings op kantoor zijn altijd heel gezellig en ongedwongen. Het is de perfecte gelegenheid om al je collega’s weer te zien. Gezellig samen eten, borrelen en bijkletsen. Bij iedere maandmeeting wordt er door het admin team nagedacht over hoe een ‘standaard’ meeting toch bijzonder gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld door de avond een thema te geven, een cadeautje achteraf voor alle aanwezigen of door de meeting te laten plaatsvinden op een bijzondere externe locatie.