"Duurzaam ondernemerschap draait onder andere om het steeds kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden en het op zoek zijn naar manieren om de organisatie te verbeteren."
Impact op milieu en maatschappij
Duurzaam ondernemen zit ‘m natuurlijk ook in het reduceren van onze impact op het milieu en de samenleving. Dit doen we onder andere met kleine zaken, zoals het stoppen met plastic waterflesjes en het daarvoor in de plaats aanbieden van een Dopper en het recyclen van onze koffie-cups. Maar vooral verminderen we de impact op het milieu door een duurzaam mobiliteitsbeleid. Zo stimuleren we het rijden van elektrische of hybride leaseauto’s. Een collega wordt namelijk ‘beloond’ wanneer hij of zij voor een zuinige auto kiest, omdat ons leasebudget inclusief een brandstofvoorschot is. Bij een zuinige auto blijft er meer van het budget over om aan de auto te besteden. Ook kan een overschot uitbetaald worden. Naast een leaseauto, kan iedereen binnen Bartosz ook een NS-business card krijgen om zo het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren. En wist je dat we een CO2-challenge georganiseerd hebben onder de medewerkers? Hiermee maakten we medewerkers bewust van hoe groot hun CO2-footprint is en daagden we hen uit om ons wagenpark CO2-neutraal te laten worden. Enerzijds door zuiniger te rijden, anderzijds door de uitgestoten CO2 te compenseren middels het planten van bomen met behulp van Trees for All.
Maatschappelijke betrokkenheid geven we tenslotte concrete invulling door het jaarlijks ondersteunen van goede doelen. Mensen die minder bevoorrecht zijn bieden wij graag een helpende hand. Dit doen we niet alleen door een financiële bijdrage te leveren, maar ook door dit te koppelen aan een fysieke bijdrage of inspanning. We hebben bijvoorbeeld al geld ingezameld voor Kika, Make a Wish, Tour for Life en BikevoorParkinson.
Anticiperen op veranderende omstandigheden
Duurzaam ondernemerschap draait verder om het steeds kunnen aanpassen aan de veranderende maatschappij en omstandigheden en het op zoek zijn naar manieren om de organisatie te verbeteren. De coronacrisis is daar een mooi voorbeeld van. Door het thuiswerkadvies van de overheid zijn we op zoek gegaan naar alternatieve manieren om elkaar te ontmoeten en in contact te treden. Van een maandelijkse wandeling met de manager bij de consultant thuis tot aan een digitale schilderworkshop, Christmas Drive Thru en Bartosz stappenteller challenge. Ontzettend leuk om te merken dat niet alleen wij als management, maar al onze collega’s het thema duurzame dienstverlening ademen!