"Met Quality Framed bieden wij onze klant een aanpak waarmee zij het beoogde proces zelf goed kunnen monitoren, sturen en bewaken."
Stap 1.2 Bepalen van doelstellingen
Het bepalen van het proces dat we in beschouwing gaan nemen hangt natuurlijk samen met de gewenste doelstelling. Het feit dat ‘iets’ niet lekker loopt kan een aanleiding zijn om Quality Framed toe te passen. Net zoals preventie, inzicht in status of traceability dat zijn. Quality Framed is een generieke aanpak voor een maatwerk oplossing. Enkele voorbeelden:
- Een organisatie wil beter monitoren wanneer een behandeltermijn wordt overschreden zodat zij kunnen ingrijpen. Door het proces van verwerking van klachten te monitoren kunnen ‘grenzen’ worden ingesteld en kan bij overschrijding gewaarschuwd worden.
- Als gevolg van verstoringen, feedback, technology push, verbetervoorstellen of innovaties ontstaan gewijzigde of nieuwe eisen en requirements voor bestaande software. Hier wil je als organisatie inzicht in status behandeling en traceability. Door het proces in kaart te brengen en hiervoor een dashboard te bouwen volgens Quality Framed, krijgen we een duidelijk beeld van wat er gewenst is, wat hiervan gerealiseerd wordt en in welk stadium een ‘eis’ zich bevindt.
- Afhankelijk van het doel en het proces moet het onderwerp worden bepaald. Het ‘wat’ dat we willen gaan monitoren. Waar gaat het over? Betreft het een eis, een release, een bevinding, een call, een product? Ook dit maken we inzichtelijk met ons dashboard.
Leidend onderwerp
Tijdens het hele proces is het onderwerp leidend. Ook gedurende elke processtap waarop een bewerking plaatsvindt. In de volgende blog ga ik dieper in op het dashboard: welke informatie wil ik op welke wijze kunnen tonen? Wat heb ik hiervoor nodig?
Controle over complexe processen
Met Quality Framed bieden wij onze klant een aanpak waarmee zij het beoogde proces zelf goed kunnen monitoren, sturen en bewaken. Dankzij het overzichtelijke dashboard wordt complexiteit gereduceerd en ontstaat er inzicht en overzicht. Hierdoor krijg je als organisatie weer grip op je complexe processen of ketens. En kun je vanuit deze nieuwe situatie gecontroleerd relevante veranderingen doorvoeren. Benieuwd naar onze aanpak? Neem contact op met jurgen.van.amerongen@bartosz.nl of martijn.meijer@bartosz.nl.
Klik hier om mijn volgende blog te lezen waar ik in ga op stap 2.1 en 2.2 van Quality Framed, namelijk de inrichting en configuratie van het dashboard.