"Met deze concrete acties hoop ik jullie te inspireren. Dat deze ‘Leadership by example’ aanzet tot het zelf nemen van actie."
3. Multidisciplinair door zelflerend te zijn
Belangrijk bij agile willen werken is het verbeteren van de teamprocessen. Binnen het team heb ik benadrukt dat testen geen fase is en dat het niet draait om de effectiviteit van een individu maar om het team! Iedereen is verantwoordelijk voor de softwarekwaliteit. Met T-shaping gaat het niet zozeer om alles kunnen, het gaat om elkaar aanvullen vanuit de verschillende rollen. En daarnaast natuurlijk je kennis en vaardigheden met elkaar delen. Communicatie dus. Zo heb ik als test engineer regelmatig development-taken opgepakt, uitgevoerd, om hulp gevraagd, ingecheckt en waarde geleverd. Met vallen en opstaan, maar met een goed team is dit niet erg. Iedereen durft dan te experimenteren, fouten te maken en hiervan te leren.
Om de effectiviteit van het team te vergroten is er een aantal acties ondernomen. Allereerst hebben we de doorlooptijd en procestijd van de user stories meetbaar gemaakt. Het team ervaarde dat wanneer de user stories op de laatste dag de status ‘done’ kregen, dit zorgde voor een grote tijdsdruk op de sprint. De flow van de taken was niet meetbaar. Door de doorlooptijd en procestijd te meten en zichtbaar te maken hebben we als team kunnen zien dat de meeste user stories bijna een hele sprint van twee weken duren, terwijl de geschatte punten (op complexiteit) dat tegenspraken. Door dit inzichtelijk te maken was het mogelijk om bij te sturen.
Een tweede maatregel was het afspreken van een work in progress (WIP) limiet. Omdat er geen WIP limiet was, had iedereen meerdere taken van verschillende user stories. Door het afspreken van een WIP limiet kwam er meer focus op iets echt afmaken, in plaats van alles maar half afmaken. Met als resultaat dat de product owner niet op de laatste dag nog alles moest accepteren. Bovendien kon daardoor een eerder opgeleverde user story sneller geïntegreerd worden met de andere teams.
Als laatste hebben we met elkaar afgesproken om eerder aan de bel te trekken bij impediments. Om zo te voorkomen dat het pas wordt gemeld in de volgende stand-up. De user story blijft dan niet zodanig lang open waardoor het sprintdoel in gevaar kan komen. Om de drie weken werden de proces- en doorlooptijden geëvalueerd zodat we er continu aandacht aan bleven schenken. Doordat we de impediments zichtbaar zijn gaan maken op het Kanbanbord, kon er proactief ingegrepen worden.
De combinatie van bovengenoemde drie actiepunten heeft geleid tot een stabielere flow op het Kanbanbord en een verkorte procestijd.
Tijd voor actie!
Met bovengenoemde concrete acties die ik heb ondernomen binnen de organisatie waar ik ingezet ben, hoop ik jullie te inspireren. Dat deze ‘Leadership by example’ aanzet tot het zelf nemen van actie. Een verandering vindt niet plaats door elkaar te vertellen dat je kennis hebt van agile. Want als je de theorie kent wil niet zeggen dat je het kunt. Je moet het ook daadwerkelijk doen en toepassen. Waarbij geldt: een fysieke actie inspireert anderen tot actie.
In mijn volgende blog deel ik een aantal ervaringen met jullie die bij nader inzien niet zo succesvol waren. Dus wat werkte niet? Voor mij persoonlijk misschien nog wel waardevoller en leerzamer dan de drie succesvolle acties uit deze blog.