Trendsz

Dit jaar beleven we de reïncarnatie van Virtual Reality (VR). Na de verschillende pogingen in de afgelopen decennia heeft de techniek nu een niveau bereikt waarmee een betaalbare en overtuigende VR-ervaring haalbaar is geworden. Momenteel is de toepassing vooral in de gaming- en filmindustrie zichtbaar, maar de potentie van VR is veel groter. De manier waarop informatie ontsloten en geconsumeerd wordt zou wel eens volledig kunnen veranderen. In combinatie met Augmented Reality (AR), zoals Magic Leap of Microsoft HoloLens, zouden de Smartphone en zelfs de televisie en monitor wel eens overbodig kunnen worden. Hoe gaat VR er dan uit zien en wat betekent dit voor de IT-industrie?

Visualisatie van informatie

De hoeveelheid digitale informatie in de huidige maatschappij neemt exponentieel toe. De ontsluiting hiervan blijft echter voornamelijk plaatsvinden via monitoren, laptops en de kleinere schermen van tablets en smartphones. Daardoor moeten we telkens concessies doen om de gigantische hoeveelheid data te stroomlijnen naar informatie die geschikt is voor deze beperkte vensters.

In sommige gevallen is het goed om gedwongen keuzes te maken en transparant te blijven. Er zijn echter ook situaties te bedenken, zoals data-analyse, waarin directe beschikking en overzicht over veel informatie wenselijk is. Het doel van data-analyse is om de rauwe complexiteit van data via patronen, regelmatigheden en correlaties tot een begrijpelijk niveau te brengen. De constant groeiende hoeveelheid en complexiteit van data heeft echter een niveau bereikt waarop het cognitief vermogen van de mens ontoereikend gaat zijn. De mens is van nature eigenlijk “geoptimaliseerd” om in drie dimensies te functioneren.

Het vergrootte speelveld en de extra dimensie die VR met zich meebrengt, kan daarom de uitkomst bieden. Zo kun je samen met collega’s   “door informatie lopen” om verbanden, problemen, oplossingen en nieuwe inzichten te vinden. Net zoals de wereldbol tot andere inzichten heeft geleid dan de platte wereldkaart. Voor mij als softwaretester zou het ontzettend krachtig zijn om door een gevisualiseerde ketenomgeving te kunnen lopen en zo problemen in het dataverkeer op te sporen. De afgelopen jaren zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar het visualiseren van informatie in 3D en zelfs VR, maar het echte werk moet nog beginnen.

In onze professionele werkomgeving zijn concrete voorbeelden te vinden waar VR de uitkomst kan bieden, zoals de vele schermen waar beurshandelaren mee werken, het monitoren van machines in geautomatiseerde fabrieken en bewakingscamera’s. Doordat de werkomgeving in VR beschikbaar gaat zijn, is deze een stuk dynamischer en individueler op te bouwen. Daarnaast is VR met een bril een stuk mobieler dan het gebruik van veel schermen en zijn kosten voor hardware flink lager.

"Mark Zuckerberg (CEO van Facebook) verwacht dat we over 5 tot 10 jaar sociale interacties voornamelijk in VR aan gaan"

Virtuele communicatie

Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, heeft Oculus gekocht met een reden. Een aankoop die overigens vele andere investeringen in VR door concurrenten tot gevolg had. Hij is er van overtuigd dat VR de volgende grote stap is na de computers en smartphones. Hij verwacht dat we over 5 tot 10 jaar sociale interacties voornamelijk in VR aan gaan en via VR ervaringen gaan delen. Virtueel kan iedereen bij elkaar zijn, terwijl er in werkelijkheid misschien wel een oceaan tussen zit. Dat maakt een compleet ander niveau van inlevingsvermogen mogelijk.

Er zijn al een aantal sociale VR applicaties zoals AltSpaceVR, VRChat en ConVRge. In deze applicaties is het mogelijk om bijvoorbeeld in een virtueel penthouse met vrienden of collega’s af te spreken om te praten, samen video’s te kijken of een bordspel te spelen. Door een “avatar” te kiezen heeft iedereen wel een eigen identiteit in de VR-wereld.. De bewegingen van de avatar zijn daarbij gelijk aan jouw bewegingen in de werkelijkheid. Zo beweegt je mond bijvoorbeeld wanneer je spreekt. De avatar kan vervangen worden met een 3D-scan van jezelf. VR is één van de redenen waarom de markt voor 3D-scans de laatste jaren flink in opkomst is. Er zijn al verschillende professionele oplossingen beschikbaar. Met de huidige smartphones kun je al gratis applicaties installeren waarmee een dergelijke, zij het provisorische, scan kunt maken.

De huidige generatie VR-brillen heeft een ingebouwde microfoon. De handbewegingen worden nu nog gevolgd met behulp van controllers, maar de verwachting is dat de volgende generatie hiervoor geïntegreerde sensoren bevat. Zo worden er steeds meer stappen gezet naar het virtualiseren van de lichaamstaal en kunnen bijvoorbeeld conference calls in de toekomst steeds effectiever worden met behulp van VR.

Het succes van communicatie in VR zal gepaard gaan met de volwassenheid van mobiele VR. De Gear VR van Samsung (in samenwerking met Oculus) is op dit moment de beste mobiele oplossing, maar kan zich nog nauwelijks meten met de bedrade tegenhangers. Project Tango van Google is een veelbelovende ontwikkeling om in ieder geval positionele tracking op mobiele devices mogelijk te maken.

bijtanken-bij-bartosz-24-mei-2016-36

2016.. 17?

De technologie is nu rijp voor overtuigende VR-producten. Over enkele jaren zal VR nog veel volwassener zijn en het toepassingsgebied een stuk groter. De komende jaren zal VR vooral goedkoper, kleiner en beter moeten worden om het toegankelijk te maken voor de massa. Het aantal investeringen daarin groeit enorm. Op het gebied van interactie wordt nog volop gepionierd.

De game- en filmindustrie hebben voorzichtig de eerste stappen gemaakt. Voor de IT industrie gaat die stap veel groter zijn omdat er tot nu toe altijd 2D gewerkt is. De toepassingen van VR voor IT gaan de komende jaren steeds concreter worden. Op professioneel vlak gaan voornamelijk visualisatie en communicatie voordeel behalen. Doordat consumenten zich dankzij games en films steeds meer in VR gaan begeven, gaan ze in de toekomst ook naar VRapplicaties verlangen.

Net als op smartphones zal er een onderscheid komen tussen volwaardige VRapplicaties en via browser toegankelijke WebVR applicaties. Afhankelijk van de toepassing kan één of beide technieken gekozen worden. Waar het grafische deel voorheen regelmatig door de traditionele ontwikkelaar als nevenactiviteit werd opgepakt, komt er steeds meer vraag naar gespecialiseerde front end developers.

Deel 1 van mijn blog gemist? Klik dan hier. Volgende maand wordt deel 3 gepubliceerd, en dit is tevens het laatste deel van mijn verhaal over VR.

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz