Wat zijn Liberating structures?
Tijdens een bezoek aan een event van The Liberators maakte ik voor het eerst kennis met liberating structures. Liberating structures – uitgevonden door Henri Lipmanowicz en Keith McCandless – zijn een verzameling simpele, maar subtiele werkvormen. Zeer eenvoudig en gemakkelijk aan te leren en toe te passen. Met deze werkvormen ben je in staat om betrokkenheid, innovatie en participatie te vergroten bij het werken met groepen.
Hieronder licht ik kort mijn drie favoriete liberating structures toe:
1. 5/7/9 Whys
Deze methode – ook wel 5 whys, 7 whys, of 9 whys genoemd – is een vraagstellingstechniek om de oorzaak-gevolg relatie te onderzoeken van een bepaald probleem. Hoe vaak kun je waarom vragen? Misschien een beetje irritant – vooral voor ouders met jonge kinderen – maar een extreem makkelijke manier om snel tot de kern te komen. Neem niet meteen genoegen met het eerste antwoord maar vraag door. Waarom doen we de dingen die we doen? Gebruik dit bijvoorbeeld tijdens een refinement, retro of als je verbeteringen wilt doorvoeren op processen die nu altijd volgens een vast stramien verlopen.
2. 25-to-10 Crowd Sourcing
Deze techniek is geschikt om ideeën te identificeren waar draagkracht voor is in een groep. Voor het succesvol toepassen van deze spelvorm zijn minimaal 12 personen nodig. Stel aan de groep een vraag waarvoor je op zoek bent naar een oplossing inclusief de eerste stap om dit eventueel aan te pakken. Laat ieder persoon een mogelijke oplossing op een vel papier schrijven. Vervolgens verzoek je iedereen om rond te gaan lopen en de papieren uitwisselen, zonder deze te lezen. Nadat je een signaal geeft, leest men wat er op het papier geschreven is en vraag je op de achterkant een score te schrijven van 1 tot 5 (1 volledig mee oneens – 5 volledig mee eens). Herhaal dit proces bijvoorbeeld 4 keer. Tel de cijfers bij elkaar op, bekijk welke ideeën de hoogste score hebben (in dit geval maximaal 25 punten) en geef een vervolg aan deze ideeën.
Poll
Maak jij gebruik van Liberating strcutures?
3. Design storyboards
Tijdens het realiseren van applicaties, vergeten we af en toe weleens dat we producten ontwikkelen voor mensen. Design storyboards worden veel gebruikt binnen usability design.
Vouw een A4 papier drie keer waardoor je 8 vakken krijgt. Laat teamleden hierin de customer journey tekenen, of een functionaliteit die nog niet bestaat, of een user story die verduidelijking nodig heeft. Plaatjes zeggen meestal meer dan woorden! Bovendien helpt het je om je beter te verplaatsen in een klant.
Wil je meer weten over Liberating structures? Of heb je een vraag hoe het toepassen ervan als scrum master? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.