“De QIT-aanpak leidt tot meer kwaliteit in het ontwikkelproces.”
Uiteindelijk waren vier van de zes ideeën voortkomend uit onze sessie Whole Team Approach-gebaseerd. Dus met de tester in de rol van verbinder én advocaat van de duivel om zo – door het stellen van heel veel ‘wat als’-vragen – teamleden kritisch te laten nadenken over hoe kwaliteit kan worden geïnjecteerd in elke fase van het ontwikkelproces. Zowel simpele als complexere fouten zijn uit een op te leveren product te filteren door (basale) vragen te stellen. Zoals: ‘In welk van onze TWS-systeemapplicatieomgevingen (NL, BE, Lux) is een bepaalde functionaliteit van toepassing?’.
Toegevoegde waarde
De QIT-workshop is goed ontvangen binnen Alphabet. “Het concept ademt test-teams, maar de vertaling naar ons ontwikkelteam is super relevant”, aldus product owner Mark van team Cheops. Collega-tester Kevin besloot de workshop ook in zijn team te geven. “Het is een plezierige spelvorm om vrij over onderwerpen te spreken die anders op de achtergrond blijven sudderen. Denk aan de definition of done die eigenlijk vanzelfsprekend is, maar nooit expliciet werd aangehouden.”
“In spelvorm spreken we vrij over onderwerpen die anders op de achtergrond blijven sudderen.”
Verder heeft de workshop geleid tot beter geoptimaliseerde deelsystemen en een grotere zichtbaarheid van de toegevoegde waarde van een Quality Infected Team. We werken nu efficiënter samen en ook de transparantie is verbeterd. Zo hebben we ervoor gekozen in vervolgsprints – in het kader van Fast Feedback – ook collegiale reviews te doen van de opgeleverde code gerelateerd aan elke user story.
De insteek van QIT is niet om het bij elke retrospective opnieuw te doen, maar om de drie á vier sprints. Anders verliest het immers z’n verfrissende effect.
Meer weten? Lees de blogreeks van Bartoszian Robert Lourens over Quality Infected Teams, Whole Team Approach, Fast Feedback en Exploration.