Bartosz

Binnen Bartosz kiezen we ervoor om innovatie het belangrijkste uitgangspunt te maken in de wijze waarop we het bedrijf vormgeven. Bartosz Labsz, ons innovatiecentrum, is daarbij het kloppend hart. Ook ons geloof in ‘Quality Infected Teams‘, onze wil om constant te verbeteren en het podium dat we met onze klanten en community delen, spelen een onmisbare rol. We zien ons vak constant veranderen. De belangrijkste trend hierin is dat de veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Als toonaangevende partij in ons vakgebied zijn we het aan onszelf en aan onze klanten verplicht om steeds mee te bewegen met de laatste marktontwikkelingen. Quality Infected Teams is onze benadering als het gaat om testen en softwarekwaliteit in de context van agile softwareontwikkeling anno 2018. Maar een aanpak die vandaag prima hout snijdt kan volgend jaar hopeloos achterhaald zijn. In deze blog leg ik uit hoe we binnen onze organisatie innovatie centraal hebben gezet, welke vruchten we daar intern van plukken en hoe dit ons in staat stelt om onze klanten steeds te verrassen met net dat beetje meer.

Innoveren? Waarom? En welke kant op?

We hebben alle filters openstaan om belangrijke trends steeds bijtijds te signaleren. Die trendwatching doen we door toonaangevende conferenties te bezoeken, blogs en artikelen van thought leaders in ons vak te lezen en veel te trainen. Maar vooral door oren en ogen open te houden bij de opdrachten die we doen bij toonaangevende klanten. Deze voelsprieten vertellen ons in welke richting het vak zich beweegt. Het is de input voor een continu proces van verbetering. Elke dag zetten we kleine stapjes in de juiste richting.

Het doel dat we voor ogen hebben als we praten over innovatie is drieledig: het stelt ons in staat om steeds in te spelen op marktontwikkelingen, we verbeteren onze bedrijfsvoering continu en het geeft ons een hoop lol.

Bartosz Labsz

Centraal in onze aanpak staat ons innovatieplatform dat we ‘Bartosz Labsz‘ noemen. Binnen Labsz komen Bartoszians bij elkaar omdat we een gedeelde ambitie hebben: we willen het meest innovatieve testbedrijf van Nederland zijn. Dat is ons Big Hairy Audacious Goal (BHAG). Samen met onze visie op Quality Infected Teams is onze BHAG richtinggevend. We toetsen alles wat we binnen Labsz doen steeds aan onze visie en BHAG. Dit doen we om in de gaten te houden dat we steeds de juiste kant op gaan. Of dat we wellicht onze BHAG of visie moeten bijstellen. Want dan doen we dat.

Bartosz Labsz brengt ons waar onze energie ons leidt. We werken namelijk aan alles wat volgt op de zin “Wat zou het toch gaaf zijn als…”. Bijvoorbeeld: “Wat zou het toch gaaf zijn als we onze sollicitaties op een transparante, meer agile manier kunnen insteken”. Check.

De Experimenten en de Exploration tracks die we binnen Labsz beginnen zijn de basis van ons Improvement-model. Vanuit daar innoveren we er lustig op los. By the way: de Quality Infected Teams-benadering zag ook ooit het levenslicht binnen Bartosz Labsz.

2 Labsz – Participeren

Experimenten

Voor onderwerpen die Bartosz als bedrijf beter en innovatiever maken voeren we experimenten uit in een safe-to-fail omgeving. Door het doen van meerdere kleine experimenten en te leren van de resultaten, onderzoeken we steeds wat we kunnen doen om een beetje beter te worden. Momenteel experimenteren we bijvoorbeeld hoe we ons eigen tool-lab met state-of-the-art testtools kunnen opzetten en hoe we onze inhoudelijke beoordeling beter kunnen afstemmen op de skills die onze mensen anno 2018 nodig hebben.

Exploration tracks

Wanneer we vanuit Labsz een ontwikkeling in de markt zien waar we als Bartosz nog niet direct een antwoord op hebben, gaat een groepje Bartoszians dat zich betrokken voelt bij dat onderwerp in een aantal avonden de diepte in over dat onderwerp. Het uitdiepen van zo’n onderwerp noemen we een Exploration track. Zo deden we een Exploration track over ‘Shift-Right: Testen in productie‘. Andere onderwerpen die we momenteel in de vorm van een Exploration Track aan het uitdiepen zijn, zijn ‘Artificial Intelligence‘ en ‘de Psychologie van de Tester’.

Exploration tracks verdiepen altijd een onderwerp dat binnen Bartosz nog onderbelicht is. En met alle ontwikkelingen in de markt gebeurt dat nog wel eens. De kennis die we opdoen laten we in de vorm van presentaties, blogs, trainingen of workshops terugvloeien naar onze consultants en onze klanten.

 

De vruchten die we plukken van deze focus

We zien iedere maand zo’n 20 collega’s aanhaken bij Bartosz Labsz. Uiteraard is de uitkomst beschikbaar voor alle Bartoszians. We verspreiden het woord op verschillende manieren.

3 Intern – Consumeren

Trainingen, Training tracks en workshops

Binnen Bartosz kennen we een onbeperkt trainingsbudget. Nogal wiedes: we zijn kenniswerkers in een snel veranderende markt. Zonder een snaar-strak trainingsmodel zouden we onszelf binnen een paar jaar buitenspel zetten. Ons trainingsmodel is gebaseerd op de Quality Infected Teams-benadering en het zorgt ervoor dat Bartosz consultants steeds de kennis en vaardigheden hebben om uitdagende klussen bij aansprekende klanten te doen. We stellen het model steeds bij met nieuwe trainingen en opleidingen. Dat kunnen interessante trainingen uit de markt zijn, maar voor een deel zijn het ook resultaten van ons eigen innovatieplatform: Experimenten of Exploration tracks die gestart zijn in Bartosz Labsz. Zo staan de komende tijd de trainingen ‘Meesterlijk faciliteren’ en ‘Rapid Software Testing’ voor het eerst op het programma. Deze trainingen volgen direct uit de focus die de Quality Infected Teams-benadering geeft aan onze trainingen. Daarnaast staan de zelfontwikkelde trainingen ‘Testen in Productie’ en ‘Impact Mapping’ en de hands-on workshop ‘Quality Infected Teams’ op de agenda. Hiermee voorzien we erin dat onze consultants trainingen kunnen doen binnen belangrijke trends in de markt, ook als deze trainingen (nog niet) beschikbaar zijn via de geijkte kanalen.

Nieuw in ons trainingsaanbod zijn Training Tracks: een serie van trainingen die tezamen een bepaald onderwerp uitdiepen. Zo hebben we bijvoorbeeld de Training Track ‘Whole Team Approach’ gepland staan. Kennis die we als Bartosz al hebben en die we onderling in een aantal avonden delen met collega’s. Voordeel is dat we steeds de samenhang tussen de diverse onderwerpen kunnen duiden. Na het volgen van een Training Track heb je een goed beeld van dat specifieke thema. Een duidelijke winst ten opzichte van de meer conventionele trainingen.

Boost

Omdat we de constante dialoog tussen consultants onderling en consultants en het management erg belangrijk vinden, organiseren we voorafgaand aan iedere maandmeeting een micro-conferentie. In deze sessies, die we Boosts noemen, praten Bartoszians elkaar laagdrempelig in 12 minuten bij over wat ons bezig houdt. Dat kan over de as van de inhoud: klantervaringen of ontwikkelingen in de markt of juist over ontwikkelingen binnen Bartosz. Uiteraard kunnen we in 12 minuten nooit een onderwerp tot op het bot uitdiepen, maar de Boost sessies dragen enorm bij aan het bewustzijn van wat er allemaal gebeurt in de markt en binnen Bartosz. Daarnaast worden er lijntjes gelegd: je ziet snel welke personen binnen de organisatie veel van bepaalde onderwerpen afweten.

Producten

Soms zijn uitkomsten van Labsz erg tastbaar. Zo wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan een creatieve ruimte bij ons op kantoor. Deze inspirerende omgeving nodigt niet alleen uit om samen te werken aan nieuwe ideeën, alle benodigde gereedschappen zijn aanwezig. De ruimte heeft een whiteboard wand, een werktafel om aan te staan en alle materialen die je nodig hebt om prototypes te maken van je Labsz-experiment. Daarnaast vind je er ook een relaxte bank en een Nintendo Switch, de boog kan immers niet altijd gespannen staan.

Een ander voorbeeld van een fysiek product uit de Labsz-koker is het Quality Infected Teams-kaartspel, dat consultants tijdens bijvoorbeeld retrospectives of PI-planningen kunnen spelen met hun collega’s. Het spel doet concrete suggesties over hoe teams kunnen verbeteren in het licht van Quality Infected Teams.

 

What’s in it for you?

Naast de vruchten die we intern plukken van onze innovatie, vinden we het gaaf om onze partners, klanten, leveranciers en eigenlijk de hele test community te inspireren. We willen rijden op de metaforische golf van innovatie en nodigen iedereen uit om mee te rijden.

1 Extern – Uitdragen

Podia

We pakken graag het podium op vakcongressen om onze kennis te delen. Dat is gelijk een mooi moment om de vinger aan de pols te houden over wat er in de testwereld gebeurt. Zo is het Labsz experiment over een mBot workshop de basis geweest voor een workshop over Quality Infected Teams die we in 2017 hebben verzorgd op de Agile Testing Days. Ook op dit toonaangevende podium wordt onze visie herkend en onderschreven.

Naast deze externe podia openen we drie keer per jaar ons eigen podium: Bijtanken bij Bartosz. Dit geeft onze partners, klanten en potentiële klanten drie keer per jaar de mogelijkheid om door ons bijgepraat te worden over de belangrijkste trends in de markt. We vinden Bijtanken niet alleen een mooie mogelijkheid om onze vakkennis te delen, het geeft tevens de kans om op een vertrouwd podium uit de comfort zone te komen.

Publiceren

Naast presenteren, schrijven we onze kennis en ervaringen ook op. Ook hier gebruiken we een mix van vakinhoudelijke sites en onze eigen platform. Naast bartosz.nl/blog, waar iedere week wel updates verschijnen, geven we zelf met enige regelmaat een magazine genaamd ‘Paarsz‘ uit. Wat we leren in Labsz is een belangrijke voedingsbodem voor blogs en artikelen.

Dienstverlening

Om te eindigen met waar het allemaal begint: het belangrijkste dat we binnen Bartosz doen is organisaties helpen met hun vraagstukken rondom testen en kwaliteit, vaak in de context van agile softwareontwikkeling. Al onze inspanningen op het gebied van improvement dragen er uiteindelijk aan bij dat Bartosz-consultants vaklieden zijn die actuele kennis hebben van wat er in hun vak gebeurt en in staat zijn om een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan het succes van de klant.

Exploration all the way

De afgelopen jaren zijn we ‘Improvement @ Bartosz’ steeds meer in het hart van onze organisatie gaan plaatsen. Dat was niet ‘by design’, maar het resultaat van samen met gelijkgestemden doen waar je energie van krijgt. De organisatie zoals nu is ontstaan, werkt op dit moment voor ons erg goed. ‘high energy’ en ‘good vibes’ is feedback die we vaak terugkrijgen over onze interne en externe events. Maar dat betekent niet dat we het altijd zo blijven doen: we blijven explorers die elke dag zoeken naar hoe we een klein beetje beter kunnen worden. Niet omdat een manager het wil, maar gewoon omdat we er blij van worden!

Wil je ons nieuwste Paarsz magazine per post ontvangen? Laat dan je gegevens achter.

Ontwerp zonder titel (19)

Werken bij Bartosz?

Vincent Verhelst

Geïnteresseerd in Bartosz? Dan ga ik graag met jou in gesprek. We kunnen elkaar ontmoeten met een kop koffie bij ons op kantoor. Of tijdens ontbijt, lunch, borrel of diner op een plek die jou het beste uitkomt. Jij mag het zeggen.

Mijn Paarsz