Experimenten
Voor onderwerpen die Bartosz als bedrijf beter en innovatiever maken voeren we experimenten uit in een safe-to-fail omgeving. Door het doen van meerdere kleine experimenten en te leren van de resultaten, onderzoeken we steeds wat we kunnen doen om een beetje beter te worden. Momenteel experimenteren we bijvoorbeeld hoe we ons eigen tool-lab met state-of-the-art testtools kunnen opzetten en hoe we onze inhoudelijke beoordeling beter kunnen afstemmen op de skills die onze mensen anno 2018 nodig hebben.
Exploration tracks
Wanneer we vanuit Labsz een ontwikkeling in de markt zien waar we als Bartosz nog niet direct een antwoord op hebben, gaat een groepje Bartoszians dat zich betrokken voelt bij dat onderwerp in een aantal avonden de diepte in over dat onderwerp. Het uitdiepen van zo’n onderwerp noemen we een Exploration track. Zo deden we een Exploration track over ‘Shift-Right: Testen in productie‘. Andere onderwerpen die we momenteel in de vorm van een Exploration Track aan het uitdiepen zijn, zijn ‘Artificial Intelligence‘ en ‘de Psychologie van de Tester’.
Exploration tracks verdiepen altijd een onderwerp dat binnen Bartosz nog onderbelicht is. En met alle ontwikkelingen in de markt gebeurt dat nog wel eens. De kennis die we opdoen laten we in de vorm van presentaties, blogs, trainingen of workshops terugvloeien naar onze consultants en onze klanten.
De vruchten die we plukken van deze focus
We zien iedere maand zo’n 20 collega’s aanhaken bij Bartosz Labsz. Uiteraard is de uitkomst beschikbaar voor alle Bartoszians. We verspreiden het woord op verschillende manieren.
Trainingen, Training tracks en workshops
Binnen Bartosz kennen we een onbeperkt trainingsbudget. Nogal wiedes: we zijn kenniswerkers in een snel veranderende markt. Zonder een snaar-strak trainingsmodel zouden we onszelf binnen een paar jaar buitenspel zetten. Ons trainingsmodel is gebaseerd op de Quality Infected Teams-benadering en het zorgt ervoor dat Bartosz consultants steeds de kennis en vaardigheden hebben om uitdagende klussen bij aansprekende klanten te doen. We stellen het model steeds bij met nieuwe trainingen en opleidingen. Dat kunnen interessante trainingen uit de markt zijn, maar voor een deel zijn het ook resultaten van ons eigen innovatieplatform: Experimenten of Exploration tracks die gestart zijn in Bartosz Labsz. Zo staan de komende tijd de trainingen ‘Meesterlijk faciliteren’ en ‘Rapid Software Testing’ voor het eerst op het programma. Deze trainingen volgen direct uit de focus die de Quality Infected Teams-benadering geeft aan onze trainingen. Daarnaast staan de zelfontwikkelde trainingen ‘Testen in Productie’ en ‘Impact Mapping’ en de hands-on workshop ‘Quality Infected Teams’ op de agenda. Hiermee voorzien we erin dat onze consultants trainingen kunnen doen binnen belangrijke trends in de markt, ook als deze trainingen (nog niet) beschikbaar zijn via de geijkte kanalen.
Nieuw in ons trainingsaanbod zijn Training Tracks: een serie van trainingen die tezamen een bepaald onderwerp uitdiepen. Zo hebben we bijvoorbeeld de Training Track ‘Whole Team Approach’ gepland staan. Kennis die we als Bartosz al hebben en die we onderling in een aantal avonden delen met collega’s. Voordeel is dat we steeds de samenhang tussen de diverse onderwerpen kunnen duiden. Na het volgen van een Training Track heb je een goed beeld van dat specifieke thema. Een duidelijke winst ten opzichte van de meer conventionele trainingen.
Boost
Omdat we de constante dialoog tussen consultants onderling en consultants en het management erg belangrijk vinden, organiseren we voorafgaand aan iedere maandmeeting een micro-conferentie. In deze sessies, die we Boosts noemen, praten Bartoszians elkaar laagdrempelig in 12 minuten bij over wat ons bezig houdt. Dat kan over de as van de inhoud: klantervaringen of ontwikkelingen in de markt of juist over ontwikkelingen binnen Bartosz. Uiteraard kunnen we in 12 minuten nooit een onderwerp tot op het bot uitdiepen, maar de Boost sessies dragen enorm bij aan het bewustzijn van wat er allemaal gebeurt in de markt en binnen Bartosz. Daarnaast worden er lijntjes gelegd: je ziet snel welke personen binnen de organisatie veel van bepaalde onderwerpen afweten.
Producten
Soms zijn uitkomsten van Labsz erg tastbaar. Zo wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan een creatieve ruimte bij ons op kantoor. Deze inspirerende omgeving nodigt niet alleen uit om samen te werken aan nieuwe ideeën, alle benodigde gereedschappen zijn aanwezig. De ruimte heeft een whiteboard wand, een werktafel om aan te staan en alle materialen die je nodig hebt om prototypes te maken van je Labsz-experiment. Daarnaast vind je er ook een relaxte bank en een Nintendo Switch, de boog kan immers niet altijd gespannen staan.
Een ander voorbeeld van een fysiek product uit de Labsz-koker is het Quality Infected Teams-kaartspel, dat consultants tijdens bijvoorbeeld retrospectives of PI-planningen kunnen spelen met hun collega’s. Het spel doet concrete suggesties over hoe teams kunnen verbeteren in het licht van Quality Infected Teams.
What’s in it for you?
Naast de vruchten die we intern plukken van onze innovatie, vinden we het gaaf om onze partners, klanten, leveranciers en eigenlijk de hele test community te inspireren. We willen rijden op de metaforische golf van innovatie en nodigen iedereen uit om mee te rijden.
Podia
We pakken graag het podium op vakcongressen om onze kennis te delen. Dat is gelijk een mooi moment om de vinger aan de pols te houden over wat er in de testwereld gebeurt. Zo is het Labsz experiment over een mBot workshop de basis geweest voor een workshop over Quality Infected Teams die we in 2017 hebben verzorgd op de Agile Testing Days. Ook op dit toonaangevende podium wordt onze visie herkend en onderschreven.
Naast deze externe podia openen we drie keer per jaar ons eigen podium: Bijtanken bij Bartosz. Dit geeft onze partners, klanten en potentiële klanten drie keer per jaar de mogelijkheid om door ons bijgepraat te worden over de belangrijkste trends in de markt. We vinden Bijtanken niet alleen een mooie mogelijkheid om onze vakkennis te delen, het geeft tevens de kans om op een vertrouwd podium uit de comfort zone te komen.
Publiceren
Naast presenteren, schrijven we onze kennis en ervaringen ook op. Ook hier gebruiken we een mix van vakinhoudelijke sites en onze eigen platform. Naast bartosz.nl/blog, waar iedere week wel updates verschijnen, geven we zelf met enige regelmaat een magazine genaamd ‘Paarsz‘ uit. Wat we leren in Labsz is een belangrijke voedingsbodem voor blogs en artikelen.
Dienstverlening
Om te eindigen met waar het allemaal begint: het belangrijkste dat we binnen Bartosz doen is organisaties helpen met hun vraagstukken rondom testen en kwaliteit, vaak in de context van agile softwareontwikkeling. Al onze inspanningen op het gebied van improvement dragen er uiteindelijk aan bij dat Bartosz-consultants vaklieden zijn die actuele kennis hebben van wat er in hun vak gebeurt en in staat zijn om een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan het succes van de klant.
Exploration all the way
De afgelopen jaren zijn we ‘Improvement @ Bartosz’ steeds meer in het hart van onze organisatie gaan plaatsen. Dat was niet ‘by design’, maar het resultaat van samen met gelijkgestemden doen waar je energie van krijgt. De organisatie zoals nu is ontstaan, werkt op dit moment voor ons erg goed. ‘high energy’ en ‘good vibes’ is feedback die we vaak terugkrijgen over onze interne en externe events. Maar dat betekent niet dat we het altijd zo blijven doen: we blijven explorers die elke dag zoeken naar hoe we een klein beetje beter kunnen worden. Niet omdat een manager het wil, maar gewoon omdat we er blij van worden!