"Uren reistijd per week maakt een uitdagende testopdracht toch een stuk minder aantrekkelijk. Dat nemen we serieus bij Bartosz."
De ICT-buurman
Voordat we tot actie overgaan, bekijken we eerst wat er gebeurt in een regio; welke mogelijk interessante klanten bevinden zich daar? Op welke manier zijn zij bezig met ICT? Kunnen wij als Bartosz iets voor hen betekenen? Hebben we vervolgens een bedrijf gevonden dat voor ons interessant is, dan bekijken we wie we in ons netwerk al kennen bij dat bedrijf. Hierbij komt het netwerk van onze consultants aan bod. Soms blijkt bijvoorbeeld dat iemands buurman of de voorzitter van de tennisclub werkt bij een bedrijf waar wij voor aan de slag zouden willen. Dat biedt natuurlijk kansen! Als een consultant het leuk vindt om vervolgens zelf diegene te benaderen voor het eerste contact, juichen we dat toe! Wil hij of zij liever dat één van onze managers het oppakt, dan is dat ook prima.
"Onze testers zijn degenen met kennis. We stimuleren hen om vanuit die kennis potentiële klanten te benaderen."
Handelen vanuit kennis
Testers zijn vanuit hun beroep soms risicomijdend. Het zijn in ieder geval geen opportunisten die commercieel meteen helemaal uit hun dak gaan als zich een mogelijke kans voordoet. Maar zij zijn wel degenen met kennis! Ambachtsmensen met kennis van het vak. Daarom stimuleren we onze consultants om vanuit die kennis te denken en handelen: vraag je achterneef met die interessante ICT-baan eens naar waar hij in zijn werk tegenaan loopt. Voor welke uitdagingen staat hij? Misschien kun je hem meteen in dat gesprek al van advies voorzien. Of is het iets om eens verder over te praten met één van onze managers erbij? Uitnodigen voor een van onze kennisevents kan natuurlijk ook altijd. Kortom: genoeg manieren waarmee je als consultant meteen iets voor een potentiële klant kunt betekenen. Als daar vervolgens een opdracht uit voortkomt, is dat een bonus.
Langer blijven liggen
Sommige van onze consultants krijgen lol in het acquisitietraject. Logisch! Want het is toch ook leuk om naar een potentiële opdrachtgever te gaan, daar te luisteren naar de uitdagingen waar zij voor staan om vervolgens feedback of een potentiële oplossing te kunnen geven? Of het uiteindelijk komt tot een deal of niet, maakt niet eens zoveel uit: door de opgedane kennis en ervaring ben je als consultant weer waardevoller voor bestaande klanten. Maar als je dankzij je eigen input en inzet je eigen reistijd hebt weten te verkorten, is dat natuurlijk fantastisch!
Wij zijn altijd op zoek naar ondernemende testconsultants die meer doen dan alleen maar hun lopende opdracht bij de klant. Lijkt dit je wat? Kijk dan eens hoe het is om te werken bij Bartosz.