"Bartosz Labsz is een maandelijkse bijeenkomst waarin we experimenteren met nieuwe ideeën om zo sneller op de veranderende markt in te kunnen blijven spelen"
Experimentele en gesneuvelde ideeën
Een Labsz experiment begint vanuit een idee. We inventariseren eerst wat zo’n idee ons kan opleveren en wat de investering is die we daarvoor moeten doen. Wanneer dat gunstig is zetten we het idee om in een experiment. Dat leidt misschien tot iets dat we ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Maar soms ook niet; de eerste ideeën zijn al gesneuveld. Weten wat niet werkt hoort ook bij innoveren, dus gesneuvelde ideeën zijn niet erg.
Labsz-resultsz
De grootste successen uit Bartosz Labsz tot nu toe zijn de praatplaat en de daarbij behorende blogs van Robert Lourens die we eerder publiceerden. Natuurlijk ook onze workshop over Specification by Example in combinatie met de mBot, die we al bij verschillende klanten zoals KLM, NS en Volksbank verzorgd hebben. Daarnaast zijn we druk bezig met andere experimenten zoals:
- mBot BDD experience: in dit experiment onderzoeken we of we onze mBot workshop ook in Java kunnen gaan aanbieden.
- Bartosz Exploratory Testing mnemonic + whitepaper: omdat we graag een whitepaper over Exploratory Testing willen uitgeven, zetten we in dit experiment al onze ideeën rondom dit onderwerp op papier. Hiermee kunnen wij eenvoudig deze kennis met onze klanten en collega-testers delen.
- Creatieve ruimte op kantoor: omdat we de vergaderruimtes die we nu hebben in ons kantoorpand in Veenendaal niet inspirerend genoeg vinden, willen we één ruimte ombouwen tot creatieve ruimte. Een ruimte waar je muziek kunt afspelen, op alle muren kunt schrijven, misschien zelfs kunt tafelvoetballen. Kortom, een ruimte waar je actief kunt zijn en kunt ontspannen om even je gedachten de vrije loop te laten, zodat je weer tot nieuwe ideeën en inzichten kunt komen.
- Exploration track Shift Right: het wordt steeds belangrijker om zo snel mogelijk naar productie te gaan, zonder aan kwaliteit in te leveren. Testen in productie of met productiedata is een van de mogelijkheden hiervoor. Hier onderzoeken we hoe je deze ‘shift right’ vormgeeft.
- Sollicitatiegesprek Kanbanbord: kunnen we het gebruik van een Kanbanbord tijdens een sollicitatiegesprek standaard opnemen in onze sollicitatieprocedure? Dat wordt onderzocht en uitgewerkt in dit experiment. Het doel is dat beide deelnemers inzicht hebben wat er tijdens het gesprek al behandeld is en wat er nog gaat komen. Ook biedt het een vaste structuur, zodat ieder sollicitatiegesprek op een soortgelijke wijze wordt gevoerd.
The Cool Wall
Mijn eigen experiment binnen Bartosz Labsz is The Cool Wall. Geïnspireerd op de Cool Wall van Top Gear natuurlijk. Daar worden op de Cool Wall auto’s ingedeeld van Seriously Uncool naar SubZero. Wij doen dat op onze Cool Wall met test tooling: links zie je alle test tooling die uit is, helemaal rechts hangt alle test tooling die hot en hip is. Onze Cool Wall is vooral bedoeld om elkaar te helpen om up-to-date te blijven. De afgelopen jaren is het aantal test tools flink gegroeid en deze groei zet door. Het is daarom lastig is om bij te blijven, maar wel erg nuttig! Als er tools zijn die je als tester kunnen ondersteunen in je werkzaamheden, wil je daar natuurlijk graag gebruik van maken. En daar profiteert de klant uiteindelijk van. We gaan onze Cool Wall gebruiken tijdens onze maandmeetings. Iedereen die een nieuwe tool heeft ontdekt, vertelt hier kort over waarna we de tool een plekje op het bord geven. Zo kunnen we elkaar blijven inspireren en verder helpen.
Vraag vanuit de markt
Wat ik leuk vind aan Bartosz Labsz is dat je Bartosz als organisatie weer verder helpt. Daarnaast werk je samen met collega’s die je minder vaak ziet vanwege de verschillende opdrachtgevers. Het levert veel energie op door de manier waarop de avonden zijn ingericht. Dat zie je onder andere terug in het aantal ideeen die zijn ontstaan de afgelopen avonden, er staan een stuk of tien ideeën in de wacht. Als we een experiment afronden kunnen we dus meteen door met het volgende idee. Heel fijn, want we merken bij klanten steeds meer behoefte aan een innovatief testbedrijf dat snel op veranderingen kan inspelen. Om aan die vraag nog beter gehoor te kunnen geven slaan wij graag in de avonduren aan het experimenteren.